Saturday 30 March 2019

MP MIRI "KERA DIHUTAN DISUSUKAN, ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN"


Pemberian Kupon Percuma Makanan Sekolah di Rantau Negeri Sembilan
PEPATAH melayu ada menyatakan kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan maka begitulah sinonimnya dengan tindakan seorang Ahli Parlimen Miri iaitu YB Dr. Michael Teo apabila beliau bertindak menghulurkan kupon makanan sekolah bernilai sebanyak RM75,000 kepada lima sekolah di Rantau, Negeri Sembilan. Tidaklah pernah difikirkan bahawasanya keluasan parlimen Miri sehingga boleh menyeberang Laut China Selatan yakni di Negeri Sembilan, Semenanjung Malaysia.
Apakah permainan Dr Teo pada kali ini sedangkan kita mengetahui bahawa beliau hanya Ahli Parlimen biasa sahaja yang langsung tidak mempunyai portfolio Menteri Persekutuan yang kita sudah maklum bidang tugasan mereka akan mencakupi seluruh Malaysia tetapi untuk ahli Parlimen Miri, biarlah yang menjadi keutamaan beliau adalah apa yang berlaku di Miri sahaja yang sudah tentu begitu mendambakan perhatian beliau. Parlimen Miri itu tidak pernah kurang dengan pelajar-pelajar yang memerlukan bantuan dari segi kupon makanan percuma.
Tindakan Dr Teo turut mendapat maklumbalas daripada pihak PAS, Miri yang mengeluarkan kenyataan media rasminya semalam, 29 Mac 2019. Dan ianya turut mendapat respons dari BERSIH sendiri yang mengatakan bahawa tindakan memberi kupon makanan percuma itu adalah salah kerana ianya boleh diibaratkan memberi “gula-gula politik” menjelang Pilihanraya Kecil Rantau.
Sebagai seorang ahli parlimen sepatutnya YB Dr. Teo peka dengan segala hal yang melibatkan peraturan-peraturan yang tertentu ditambahlagi dahulu merekalah antara parti yang bersama-sama melaungkan agar setiap pilihanraya “bersih” dari segalanya. Lain pula halnya jika sudah menjadi kerajaan yang memerintah. Semua dibolehkan kerana mereka berkuasa.
Lebih baik YB Dr. Teo memikirkan Parlimen Miri daripada sibuk dengan tempat yang lain.

No comments:

Post a Comment