Wednesday 8 May 2019

"HADIAH ISTIMEWA" MENANTI KAUM IBU SARAWAK



ENDOWMENT Fund sudahpun direalisasikan dengan pemberian RM1,000 kepada bayi anak Sarawak yang dilahirkan pada tahun 2019.  Ianya adalah antara inisiatif Kerajaan Sarawak bagi memastikan generasi bakal pemimpin anak Sarawak sudah mempunyai tabungan sejak dilahirkan untuk kegunaan mereka tatkala menjelang usia mencecah 18 tahun.  

Dan beberapa hari yang lepas ketika membuat pelancaran aplikasi Sarawak Pay di Kota Sentosa pula, Ketua Menteri Abang Johari mengwar-warkan akan ada “hadiah istimewa” untuk kaum ibu anak Sarawak yang melahirkan bayi-bayi pada tahun ini.  Buat masa ini belumlah diketahui apakah bentuk “hadiah” yang dimaksudkan oleh beliau malah bilakah ianya berkuatkuasa juga tidak diberitahu secara mengkhusus.  Namun begitu secara berkias beliau ada menyatakan bahawa kaum ibu yang baru melahirkan anak harus diberikan perhatian yang istimewa terutama sekali dari segi pemakanan yang diambil.  

Sudah tentu pengumuman daripada KM Abang Johari ini disambut dengan baik oleh kita semua sebagai rakyat Sarawak.  Pengorbanan kaum Ibu dilupa jangan lebih-lebih lagi ketika melahirkan anak bukanlah senang malah nyawa mereka menjadi taruhan.  Kaum Ibu perlu diberikan penghargaan dan inisiatif Kerajaan Sarawak ini membuktikan bahawa Kerajaan ingin turut sama terbabit di dalam membentuk modal insan rakyatnya.  

Pautan penuh:

https://suarasarawak.my/2019/05/04/kerajaan-sarawak-bakal-umum-hadiah-untuk-kaum-ibu/

No comments:

Post a Comment