Monday 6 May 2019

JEMPUTAN HUN SEN BUKTI USAHA KERAJAAN SARAWAK DIIKTIRAF


EPISOD 40 orang rakyat Sarawak yang menjadi mangsa pemerdagangan manusia di Cambodia beberapa bulan yang lepas menjadi satu peristiwa hitam bagi rakyat Malaysia amnya dan Sarawak khususnya.  Dalam pada itu di dalam tempoh 48 jam, ianya juga mampu diselesaikan dengan penuh diplomasi antara wakil dua negara iaitu Kerajaan Sarawak mewakili Kerajaan Malaysia dan juga Kerajaan Cambodia itu sendiri.

Dan hari ini atas hubungan yang baik itu jugalah, Datuk Seri Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar, Ahli Parlimen Santubong telah berangkat ke Cambodia bagi menghadiri satu acara atas jemputan peribadi yang dibuat oleh Perdana Menteri Cambodia yakni Hun Sen.  Turut bersama Datuk Wan Junaidi adalah “orang-orang kuat” Kementerian Luar Negeri Malaysia yang turut bergandingbahu membebaskan 40 rakyat Sarawak tempohari.  Datuk Hajjah Fatimah Abdullah pula tidak dapat menghadirkan diri kerana masih komited dengan mesyuarat Dewan Undangan Negeri Sarawak yang sedang berlangsung sekarang.  

Sesungguhnya jemputan seorang Perdana Menteri dari Kerajaan Cambodia ini begitu bermakna untuk hubungan diplomatik antara Kerajaan Sarawak dan Cambodia kerana sekaligus membuktikan bahawa apa yang dilakukan oleh Kerajaan Sarawak mengenai isu rakyatnya yang tersadai di Cambodia diiktiraf dan dihormati oleh satu kerajaan luar. 

#SarawakDiutamakan

No comments:

Post a Comment