Sunday 19 November 2017

REGATTA SARAWAK 2017










REGATTA Sarawak telah pun melabuh tirainya semalam. Difahamkan selama 3 hari regatta diadakan kira-kira 30 ribu orang awam membanjiri Tebingan Kuching dan Tebingan sungai kampung seberang hilir bagi menyaksikan sukan air yang tertua di Asia tersebut.

Seperti yang dijangka pasukan Landas menepati ramalan apabila dinobatkan sebagai "Raja Sungai Sarawak" apabila berjaya menewaskan semua pencabarnya dalam acara 30 pekayuh perahu bidar lelaki.

Dengan kemenangan tersebut sekaligus membolehkan pasukan Landas membolot Piala Tuan Yang Terutama Negeri Sarawak dan wang tunai sebanyak RM16 ribu, termasuk RM10 ribu selaku juara.

Apa yang menarik tumpuan petang semalam adalah perlumbaan bidar 20 lelaki kategori kenamaan, yang dilepaskan oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud.

Dalam perlumbaan ini, perahu milik Sulta Brunei yang dikayuh sendiri oleh Sultan Hassanal Bolkiah muncul juara. Manakala perahu milik Yang di-Pertua Negeri Sarawak dan Timbalan Ketua Menteri masing-masing mendapat tempat kedua.

No comments:

Post a Comment