Friday 24 March 2017

JOHOR SEDIA BANGLO & SEMI-D RM100K DEPOSIT RM1




APABILA melihat kepada kenyataan yang Kerajaan Johor mampu menyediakan perumahan untuk golongan kelas pertengahannya dengan harga banglo dan rumah semi-d dibawah RM100k dan deposit pula hanya RM1 sememangnya sesuatu yang pahit untuk kita telan sebagai rakyat Sarawak.
Langkah Kerajaan Negeri Johor melalui glc milik Kerajaan Negeri iaitu Johor Corporation memberi peluang agar golongan bumiputera untuk memiliki kediaman sendiri seharusnya diikuti oleh Kerajaan Negeri Sarawak. Dengan memajukan sendiri tanah seluas 24 hektar dan seterusnya membina 600 unit kediaman adalah satu langkah bijak.
Perbandingkan senario yang berlaku di Sarawak sekarang. Harga rumah boleh menceçah sehingga RM300k dan keatas. Kebanyakannya bukan "mampu milik" kepada golongan kelas pertengahan tetapi lebih kepada 'mampu tengok" atau "mampu telan air liur" sahaja. Natijahnya golongan atasan juga yang berlumba-lumba memiliki banyak rumah kerana mereka lebih berkemampuan untuk membayar deposit waima 10% - 15% daripada harga rumah.

No comments:

Post a Comment