Wednesday 1 March 2017

MOU ARAMCO/PETRONAS BUKTI MALAYSIA MASIH DIYAKINI


LAWATAN Raja Salman Abdulaziz Al-Saud dan delegasi dari Kerajaan Arab Saudi sudahpun berakhir semalam.  Hampir 4 hari rombongan ini mengadakan lawatan rasminya ke Negara Malaysia yang menyaksikan banyak perkembangan positif di dalam beberapa isu termasuklah di dalam memperkatakan mengenai kepimpinan Dato Seri Najib itu sendiri. 
Semalam juga menyaksikan MOU telah dimeterai antara Aramco dan Petronas untuk urusan pelaburan sebanyak RM30 billion (USD7 Billion) bagi Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang, Johor. Satu jumlah pelaburan yang mempunyai signifikasinya tersendiri kerana ini merupakan pelaburan terbesar yang pernah dilakukan oleh satu Negara di dalam projek tersebut.  Selain daripada itu berita gembira turut diraikan apabila kuota haji untuk jemaah Malaysia turut dinaikkan kepada 30,000 orang berbanding hanya 20,000 orang pada tahun-tahun sebelumnya. 
Disebalik segala fitnah yang cuba dimainkan oleh beberapa parti pembangkang bagi menggoyahkan persepsi rakyat ke atas kepimpinan Dato Seri Najib  nampaknya ia telah gagal sama sekali.  Ini kerana terbukti Malaysia masih lagi diyakini sebagai antara hub pelaburan di rantau Asia Tenggara.   
Limpahan daripada pelaburan yang besar ini sudah tentu akan memangkin RAPID Pengerang sebagai satu industri yang akan mengwujudkan banyak peluang ekonomi untuk perniagaan tempatan serta peluang pekerjaan kepada rakyatnya.  

No comments:

Post a Comment