Monday 27 March 2017

PERLANTIKAN TMJ PRESIDEN FAM BERI ASPIRASI BARU

BAGI peminat sukan bolasepak tanahair perlantikan Tengku Mahkota Johor, Tengku Ismail sebagai Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) pada Sabtu yang lepas umpama memberikan satu harapan baru bagi menaikkan semula sukan no. 1 di Malaysia ini. Apatah tidak dari setahun ke setahun mutu bolasepak Malaysia sentiasa menjadi kritikan peminat sukan di tanahair.
Keunggulan TMJ di dalam menjadi sebuah persatuan sukan bolasepak negerinya iaitu JDT menjadi antara pengukur aras mutu pengurusan sesuatu pasukan telah terbukti dengan jayanya. Dan sekarang apabila baginda sendiri yang mengemudi pengurusan persatuan bolasepak Malaysia sudah tentu mempunyai impaknya yang tersendiri. Lebih-lebih lagi sejak sebelum berada di dalam pengurusan FAM, bagindalah antara mereka yang lantang bersuara mengkritik bagaimana FAM menguruskan sukan bolasepak Malaysia selama ini.
Kesungguhan baginda dapat dilihat apabila belumpun sampai 24 jam mengemudi FAM tanpa berlengah telah mengeluarkan pelan jangkapendek dan jangka panjang FAM itu sendiri. Dan yang lebih mengejutkan apabila pertukaran serta merta dilakukan oleh baginda apabila Mario Gomez, bekas ketua jurulatih JDT diangkat menjadi Ketua Jurulatih Malaysia yang baharu manakala mantan ketua jurulatih yang dahulu iaitu Datuk Ong Kim Swee akan fokus sebagai jurulatih bagi bagi pasukan Malaysia bawah 23 tahun mempersiapkan diri untuk menghadapi Sukan SEA di Kuala Lumpur pada Ogos ini.
Sudah tentu ada banyak lagi pembaharuan drastik yang akan baginda lakukan. Dan bagi peminat sukan bolasepak di Sarawak amatlah mengharap agar kehadiran TMJ sebagai Presiden FAM akan lebih memberikan keadilan kepada Sarawak terutama sekali di dalam menentukan tayangan siaran langsung perlawanan yang ternyata begitu mendukacitakan kita semua apabila ingin melihat sendiri aksi pasukan Sarawak di bermain di luar Sarawak.

No comments:

Post a Comment