Monday 16 March 2020

STATUS TERKINI COVID-19 DAN LANGKAH KAWALAN TERBARU DI SARAWAK


Kira-kira jam 2.30 petang tadi 16 Mac 2020, satu kenyataan media telah diumumkan oleh Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi Dr. Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Haji Openg mengenai situasi penularan wabak Covid-19 di Sarawak iaitu status terkini dan langkah-langkah kawalan yang diambil.

Dalam tempoh 3 hari yang lepas, Sarawak telah mencatatkan 34 kes positif COVID-19. Dua puluh sembilan (29) adalah "diimport" kes. Oleh itu, kerajaan negeri telah membuat langkah-langkah kawalan berikut untuk mengelakkan peningkatan COVID-19:

1. Semua pelawat (asing dan domestik) masuk ke Sarawak dan pulang ke Sarawak, akan dikeluarkan dengan Notis Rumah Menginap (SHN) 14 hari. Ini termasuk penduduk Sarawak, pemegang pas jangka panjang dan jangka pendek. Ini akan berkuatkuasa pada 18 Mac 2020. Agensi berkaitan akan memantau pemegang Notis Tinggal Rumah melalui lawatan secara rawak, panggilan telefon dan aplikasi teknologi moden.

2. Pengecualian hanya diberikan oleh Jabatan Kesihatan Negeri kepada mereka yang dikehendaki untuk melakukan perjalanan di bawah keadaan khas (tugas rasmi dan perniagaan).

3. Semua acara/program rasmi kerajaan Sarawak, yang melibatkan lebih daripada 50 orang, akan dibatalkan atau ditangguhkan atau sehingga notis selanjutnya.

4. Sebarang acara/program awam, yang melibatkan lebih daripada 50 orang dinasihatkan supaya ditunda atau dibatalkan sehingga notis selanjutnya.

5. Semua Tabika, Taska dan Sekolah Tahfiz di Sarawak, diarahkan untuk ditutup selama dua (2) minggu, berkuatkuasa esok, 17 Mac 2020.

6. Institusi Pengajian Tinggi, baik kerajaan dan swasta yang berada di Sarawak akan menangguhkan sesi akademik baru mereka dalam masa dua (2) minggu, berkuatkuasa esok, 17hb Mac 2020.

7. Semua sekolah dinasihatkan untuk melanjutkan cuti sekolah mereka untuk satu minggu lagi (sehingga 29 Mac 2020).

8. Semua kemudahan sukan awam termasuk kolam renang, stadium dan gimnasium ditutup berkuatkuasa esok, 17 Mac 2020 sehingga diberitahu.

9. Semua yang berada di dalam Sarawak dinasihatkan untuk mengamalkan kebersihan peribadi yang paling tinggi dan untuk mengamalkan pengasingan sosial secara ketat.

Rujukan: Kenyataan Media CM Abang Johari 16 Mac 2020 2.30 petang

No comments:

Post a Comment