Monday 10 June 2019

SARAWAK-CHINA BINA LOJI PENAPISAN MINYAK DAN GAS DI LAWAS

DAHULU Sarawak pernah mempunyai loji penapisan minyak dan gas sendiri yakni di Lutong, Miri namun sayangnya setelah beberapa dekad ianya tiada lagi.  Sejak itu walau menjadi negeri pengeluar hasil minyak dan gas utama di Malaysia, tiada kelibat ura-ura untuk membinanya semula di Sarawak.  
Hari ini yakni 10hb Jun 2019 menyaksikan satu kronologi bersejarah telah dicatatkan oleh Kerajaan Sarawak yang dipimpin oleh Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari yakni langkah pertama bagi merealisasikan impian untuk mempunyai loji penapisan di bumi Sarawak sendiri. Satu Memorandum of Understanding (MOU) telah dimeterai antara Sarawak dan Syarikat Beijing BECA Sdn Bhd dan SINOPEC Engineering Incorporation yang akan membuat pelaburan sebanyak USD 5 billion bagi membina satu loji penapisan minyak dan gas di wilayah utara Sarawak iaitu Lawas.  
Dengan terbina loji ini kelak sudah tentu akan menyediakan peluang pekerjaan serta meningkatkan ekonomi penduduk di wilayah utara Sarawak terutama sekali Limbang dan Lawas. Projek ini dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2022.  
#SarawakDiutamakan
Kredit gambar: TVSarawak.com 

No comments:

Post a Comment