Monday 23 May 2016

PESTA GAWAI MENJELANG TIBA TAPI….


SETIAP 1 Jun saban tahun, rakyat Sarawak Bumi Kenyalang tanpa mengira bangsa dan agama akan bersama-sama merayakan Pesta Gawai atau Pesta Menuai.  Ianya merupakan salah satu perayaan tradisi terbesar yang dirayakan di seluruh Sarawak. 

Untuk itu menjelang perayaan Gawai yang hanya tinggal beberapa hari lagi, kemeriahannya sudah mula terasa.  Sudah menjadi satu tradisi sambutan Gawai akan diadakan dengan menzahirkan perarakan Gawai di seluruh ceruk rantau Sarawak tidak kira pekan kecil mahupun Bandar besar, ianya akan diadakan dengan penuh tradisi, harmoni dan bersatu padu atas nama rakyat Sarawak. 

Bukan itu sahaja, Gawai juga menjadi simbol perpaduan dan juga tradisi anak Sarawak apabila pertandingan ratu cantik tradisional akan menjadi tarikannya.  Ada Kumang Gawai, Keligit Gawai serta banyak lagi yang menjadikan pesta Gawai itu penuh dengan warna warni yang gemilang sekali.  Itulah kemeriahannya yang dirasa jika di Sarawak. 

Tetapi sayang seribu kali sayang, kemeriahan ini tidak terpatri di media-media arus perdana yang seolah-olah menutup mata tentang sambutan Gawai di Sarawak.  Tiada iklan, tiada kata-kata ucapan untuk kita orang Sarawak dan jauh sekali jika dibandingkan sewaktu Pilihanraya berlangsung. 

“Arumbulak kata urang Sarawak nang hari-hari cerita Sarawak time urang ngundi”. Sesuatu yang pahit untuk kita telan tetapi itulah kenyataan kerana media arus perdana BUKAN orang Sarawak yang empunya. 

Rakyat Malaysiakah kita?  Tepuk dada tanya iman. 

No comments:

Post a Comment