Tuesday 24 April 2018

DATUK PROFESSOR DR. SIM KUI HIAN


DATUK PROFESSOR DR. SIM KUI HIAN
Calon BN P196 STAMPIN

MUNGKIN dia merupakan calon baru untuk bertanding di peringkat Parlimen namun si empunya diri bukanlah ahli politik yang baru kita kenal di Sarawak.  Ini kerana di ketika PRN ke-11 pada tahun 2016 telah memenangi DUN Batu Kawa seterusnya telah dilantik sebagai salah seorang Menteri Kabinet Kerajaan Negeri Sarawak dibawah portfolia Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan SARAWAK.  Selain itu kerana berlatarbelakangkan sarjana perubatan menyaksikan beliau juga yang bertanggungjawab untuk sebarang hal kesihatan di Sarawak.  
Datuk Professor Dr Sim Kui Hian yang juga Presiden Sarawak United People’s Party (SUPP) adalah antara ahli politik di Sarawak yang “bersuara besar dan tegas” di dalam memastikan hak-hak autonomi Sarawak yang “hilang” dikembalikan semula.  Sebagai legasi keturunan kepada seorang mantan menteri kanan iaitu Mendiang Tan Sri Datuk Amar Sim Kheng Hong sudah tentu beliau begitu memahami perjuangan orang terdahulu.
Selain dari dunia politik yang didalaminya, beliau juga gah namanya sebagai antara pakar kardiologi di Malaysia dan sehingga sekarang masih lagi mengungguli carta di dalam memberikan ceramah dan sumber rujukan mengenai kardiologi di universiti tempatan mahupun luar negara.  
Seperti corat-coret dunia politik Sarawak yang semakin bertiup kencang menjelang “rakyat Malaysia Memilih” 9hb Mei 2018 ini, dijangka beliau akan ditentang oleh Pengerusi DAP Sarawak iaitu Chong Chien Jen yang berpindah dari mempertahankan Parlimen Bandar Kuching untuk ke Stampin.  Sudah tentu pertembungan mereka di satu kawasan parlimen yang sama (sekiranya terjadi) amat menarik untuk kita ketahui keputusannya.  

#PRU14
#CalonBNSarawak 

No comments:

Post a Comment