Monday 23 April 2018

LUKANISMAN BIN AWANG


LUKANISMAN BIN AWANG
Calon BN  P218 Sibuti

MUNGKIN menyahut seruan generasi baru yang mahukan lebih banyak peluang untuk menampilkan barisan ahli politik di kalangan anak muda menyebab strategi Barisan Nasional Sarawak pada PRU ke-14 menampilkan seorang anak muda yang baru menjangkau 36 tahun usianya. Sekaligus pencalonan penuh dramatik ini menjadikan dirinya calon termuda di dalam Barisan Nasional Sarawak bagi mempertahankan Parlimen Sibuti (P218) yang sebelumnya diwakilil oleh Datuk Haji Ahmad Lai Bujang yang memohon untuk tidak dicalonkan semula.
Sedikit informasi di dalam kita cuba mengenal saudara Lukanisman bin Awang iaitu putera tunggal dari tiga orang adik-beradik kepada Awang Sauni bin Haji Pengiran Anis dan isterinya. Lahir pada tanggal 1hb Februari 1982 di Kampung Dagang, Miri. Berbangsa Melanau dan sebelum ini pernah bertugas sebagai Pegawai JASA di Miri sebelum menjadi Pegawai Khas kepada mantan Ahli Parlimen Sibuti. Bekas penuntut di sebuah sekolah yang terkenal di dalam melahirkan ramai ahli politik di Sarawak iaitu Kolej Tunku Haji Bujang di Miri, Sarawak dan memiliki Ijazah Sarjana Muda Sains dan Kepujian Polisi dan Sains Teknologi dari Universiti Malaya. Kaya dengan senyuman, peramah orangnya dan sentiasa merendah diri serta suka berjenaka adalah antara karektor beliau yang paling disenangi oleh rakan dan taulan. Masih lagi bujang orangnya dan mungkin selepas ini mesti ramai yang sedang mengintai di sebalik tabir ingin menjadikan beliau sebagai menantu atau “imam” di dalam keluarga.
Pencalonan seorang anak muda seperti saudara Lukanisman sudah tentu baik untuk Sarawak sekiranya beliau terpilih kelak. Biarpun usianya muda tetapi di dalam kancah politik Sarawak amnya dan kawasan sekitar Miri termasuk Sibuti, ianya sudah menjadi asam garam di dalam hidupnya. Sudah sampai waktunya Sarawak diwakili oleh barisan anak muda yang mempunyai pandangan yang sama tetapi pendekatan yang berbeza di dalam merealisasikan misi dan visi kerajaan selama ini samada di peringkat negeri mahupun persekutuan.
#PRU14
#CalonBNSarawak 

No comments:

Post a Comment