Wednesday 25 April 2018

DATUK SERI DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR


DATUK SERI DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR
Calon BN P193 Santubong

DARI seorang anggota polis hutan berpangkat Inspektor yang pernah menggadaikan nyawanya demi maruah anak bangsa tatkala Sarawak masih lagi dibawah ancaman komunis sekitar tahun 1970an sehingga beliau sendiri pernah berbalas tembakan dengan mereka.  Jika sudah berani sebegitu apalah sahaja dunia politik bagi beliau yang walau di dalam usianya 72 tahun sudah mewakili Sarawak di Parlimen Malaysia sejak lima penggal yang lalu.  Bermula dari Parlimen Batang Lupar dan seterusnya berpindah ke Parlimen Santubong.

Selain daripada tersohor namanya antara “bujang berani” anak Sarawak, beliau juga merupakan seorang Peguam yang bertauliah.  Di peringkat persekutuan, beliau pernah menjadi Yang Dipertua Dewan Rakyat, Timbalan Menteri di Kementerian Dalam Negera dan sebelum Parlimen Malaysia dibubarkan adalah Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia.  

Sebagai salah seorang ahli politik senior di Sarawak, sudah tentu Datuk Seri Dr. Wan Junaidi telah meletakkan penanda aras yang tinggi di sepanjang perkhidmatan beliau selama ini.  Dek kerana kecemerlangan perkhidmatan itulah juga menyaksikan beliau dinominasikan semula sebagai calon Barisan Nasional bagi menggalas suara akar umbi ke Parlimen.  Usia itu bukan faktor penentu untuk menyajikan perkhidmatan yang cemerlang kepada rakyat.  

#PRU14
#CalonBNSarawak 

No comments:

Post a Comment