Wednesday 25 April 2018

WUJUDKAH LAGI 'ADENAN FEVER' PADA PRU KE-14?


TIDAK lama lagi kita akan membuat pilihan dan mengundi untuk Pilihanraya Umum ke 14. Persoalan sekarang berlegar di kepala penulis adakah masih mood "Adenan Fever" buat pengundi di Sarawak untuk PRU 14 kali ini?
Umum kita mengetahui antara faktor kemenangan besar BN Sarawak adalah disebabkan faktor "Adenan Fever". Boleh dikatakan faktor "Adenan Fever" ketika itu ibarat satu virus yang merebak ke seluruh Sarawak.
Semua rakyat Sarawak pada ketika itu sangat suka dan tertarik dengan Allahyarham Tok Nan disebabkan beberapa faktor seperti personaliti dan karektor Tok Nan yang banyak memajukan dan membuat perubahan untuk negeri Sarawak khususnya dalam berjuang menuntut hak Autonomi Sarawak dari kerajaan pusat.
Apa yang menariknya faktor "Adenan Fever" itu juga telah menyebabkan beberapa kerusi yang dimiliki oleh parti pembangkang khususnya di kawasan majoriti kaum Cina berjaya ditawan oleh BN Sarawak dan ianya menjurus kepada kemenangan besar BN Sarawak pada ketika itu.
Namun itu dulu. Ianya telah menjadi satu lipatan sejarah. Persoalan sekarang mampukah BN Sarawak yang ditunjangi oleh CM Abang Jo mengulangi semula sejarah itu? Seperti yang kita maklum sasaran CM Abang Jo untuk PRU 14 kali ini adalah untuk memenangi 29 kerusi dari 31 kerusi yang dipertandingkan di Sarawak. Persoalan sekarang mampukah sasaran tersebut direalisasikan? Sama-sama kita nantikan pada 9 Mei nanti. - AJ

No comments:

Post a Comment