Wednesday 25 April 2018

RITA SARIMAH INSOL


RITA SARIMAH INSOL

 Calon BN P214 Selangau
PENCALONANNYA sebagai wanita Dayak pertama yang dinominasi untuk mempertahankan P214 Selangau menempa sejarahnya tersendiri.  Ini kerana amat jarang mana-mana parti politik di kalangan kaum Dayak yang gemar menampilkan calon wanita untuk mewakili mereka baik di pilihanraya umum mahupun negeri.  Dan percaturan daripada Parti Rakyat Sarawak (PRS) mungkin mempunyai maknanya tersendiri lebih-lebih lagi suara-suara kaum hawa di Sarawak yang kuat melaungkan untuk mereka diberi banyak peluang di dalam politik.  
Pemilihan beliau bukanlah sembrono memandangkan Rita Sarimah Insol adalah Pengerusi Sarakup Indu Dayak (SIDS) hampir 17 tahun bagi cawangan Bintulu.  Sudah tentu beliau mempunyai karismanya tersendiri sehingga mampu bertahan sebegitu lama.  Selain itu beliau turut merupakan Ahli Majlis Adat Istiadat Sarawak dan Timbalan Presiden Persatuan Penanam Kelapa Sawit Dayak Sarawak.  
Berusia 56 tahun merupakan isteri kepada Timothy Gima Uji dan hasil perkongsian hidup mereka dikurniakan dengan tiga cahayamata.  Berkelulusan Sarjana Muda (Kepujian) Undang-undang dari Universiti Malaya dan Sarjana Pentadbiran Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Heriot Watt Edinburgh, United Kingdom.  Memulakan kerjayanya sebagai Majistret dan seterusnya terjun ke dunia korporat apabila menjadi Ketua Penasihat Perundangan Bintulu Port Holdings Berhad.
Selepas isu paling kontroversi beberapa hari yang lepas apabila penyandang Parlimen Selangau sebelum iaitu Datuk Joseph Entulu Belaun dipecat daripada PRS serta merta ekoran daripada tindakan beliau yang membelakangi parti tersebut menyaksikan calon BN P214 Selangau ini akan ditentang oleh antara nama yang cukup besar di dalam kancah politik Sarawak iaitu YB Baru Bian (ADUN Ba’kelalan) dari Parti Keadilan.  Dalam pada itu corat coret dunia politik menjelang “rakyat Malaysia memilih” turut bertiup kencang mengatakan mungkin penyandang sebelumnya yang sudah tidak mempunyai parti politik untuk bernaung akan tampil sebagai calon bebas di P214 Selangau kelak.  

#PRU14
#CalonBNSarawak 

No comments:

Post a Comment