Wednesday 25 April 2018

PUAN HAJJAH RUBIAH WANG


PUAN HAJJAH RUBIAH WANG
Calon BN P197 Kota Samarahan

ANTARA muka lama yang terus diberikan kepercayaan untuk mempertahankan Parlimen Kota Samarahan yang dimenanginya pada Pilihanraya Umum 2013, Puan Hajjah Rubiah binti Wang bukanlah satu nama yang asing di dalam arena politik Sarawak.  Seorang wanita tetapi berjaya mewakili satu kawasan parlimen yang besar sememangnya sesuatu yang harus dibanggakan oleh kita semua.

Menyelusuri langkah pertama beliau sebagai ahli politik di Sarawak bermula tatkala beliau masih lagi menjadi Pegawai Daerah Asajaya pada tahun 2006.  Dek kerana minatnya pada alam politik ditambahlagi mungkin ini satu kaedahnya untuk menaikkan martabat rakyat di Kota Samarahan lantas beliau melepaskan jawatan sebagai penjawat awam Sarawak dan bertanding atas tiket Barisan Nasional.  Pada PRU 2013 menyaksikan beliau telah mendapat sokongan dari rakyat di Kota Samarahan dengan mengalahkan calon dari PAS iaitu Abang Ahmad Kerdee bin Abang Masagus dengan jumlah undi sebanyak 24,202 berbanding PAS yang hanya 6,801 undi pada ketika itu.  

Pemegang Ijazah Sarjana Muda dan Kepujian Sains Sosial dari Universiti Kebangsaan Malaysia ini pernah menjadi seorang guru dan dek kerana itulah beliau digambarkan sebagai antara ahli politik yang amat menitikberatkan ilmu pendidikan.  Ini kerana beliau percaya hanya dengan ramai rakyat yang berilmu lebih-lebih lagi di kawasan Parlimen Kota Samarahan maka akan memudahkan lagi kawasan itu dimajukan.  

Setakat ini seperti yang diketahui melalui status media sosial, Kota Samarahan dijangka akan mengadakan pertandingan empat penjuru iaitu dari kem Barisan Nasional, PAS, Pakatan Harapan dan Bebas.  

#PRU14
#CalonBNSarawak  

No comments:

Post a Comment