Friday 8 April 2016

APA SUDAH JADI DENGAN COURTHOUSE?



BANGUNAN Courthouse merupakan salah satu mercu tanda bersejarah di Sarawak. Ianya merupakan salah satu peninggalan bersejarah Dinasti Keluarga Brooke yang memerintah hampir 100 tahun di Sarawak ini terkenal di mata dunia.
Cuma apa yang menjadi pokok persoalan sekarang, mengapa pula ianya seperti menjadi hakmilik persendirian kepada sebuah restoren yang menyewa dan beroperasi di dalam bangunannya. Cukup mudah untuk meletakkan pagar serta mencacatkan pemandangan bangunan bersejarah ini.
Tidak cukup dengan itu, kawasan tempat meletak keretanya juga menjadi hakmilik persendirian penyewa pula serta dikenakan bayaran sehingga mencecah RM10. Selain itu ada juga laporan mengatakan pihak restoren ini turut mengenakan bayaran Rm250 untuk mana-mana individu yang ingin mengambil sessi fotografi di sini.
Setakat ini belum ada lagi kenyataan daripada Kerajaan Negeri Sarawak bahawa bangunan dan persekitaran Courthouse ini bertukar hakmilik kepada persendirian.
Dewan Bandaraya Kuching Utara, Muzium Sarawak malah Kementerian Pelancongan Sarawak seharusnya tampil memperjelaskan apakah yang berlaku dan jangan mengambil ringan atas perkara ini ianya melibatkan satu bangunan bersejarah yang dipergunakan untuk keuntungan satu pihak.

No comments:

Post a Comment