Sunday 3 April 2016

PROGRAM DARUL HANA




PROGRAM Darul Hana itulah satu program pembangunan dan pemodenan untuk 12 buah kampung di sepanjang Sungai Sarawak.  Ianya adalah satu projek yang akan mentransformasikan Darul Hana sebagai antara kampung Melayu termoden di Sarawak.

Program pembangunan ini bukanlah mampu dijayakan di dalam sekelip mata sebaliknya jangkamasanya sahaja sehingga ke 10 tahun lamanya.  Program Darul Hana yang menelan kos sebanyak RM120 juta dibahagikan kepada 10 blok pembangunan iaitu dengan berdirinya nanti pangsapuri, pusat komersial, institusi kesihatan dan pendidikan serta penyebaran dan pengembangan agama serta budaya.

Perkampungan Melayu yang terlibat di dalam Program Darul Hana ini adalah Kampung Boyan, Kampung Gersik, Kampung Sourabaya Ulu, Kampung Sourabaya Hilir, Kampung Semarang, Kampung Pulo Ulu, Kampung Pulo Hilir, Kampung Bintawa Ulu, Kampung Bintawa hilir, Kampung Bintawa Tengah, Kampung Panglima Seman Ulu dan Kampung Panglima Seman Hilir.
Buat masa sekarang, Fasa 1 telahpun hampir siap iaitu dengan terbinanya sebuah masjid yang dinamakan Masjid Darul Hana dengan lokasinya di Kampung Seberang Hilir, Kuching. Dengan kos sebanyak RM20 juta, pembinaan masjid dimulakan dahulu untuk Program Darul Hana sebagai tunjang kekuatan Islam serta simbolik kepada kelangsungan masyarakat Melayu di perkampungan yang terbabit.


No comments:

Post a Comment