Wednesday 6 April 2016

KEMPEN PILIHANRAYA DULU-DULU DAN SEKARANG


SARAWAK memilih!
 Itulah slogan yang banyak media massa arus perdana gunakan untuk mengatakan bahawa Pilihanraya Negeri Sarawak yang ke-11 yang akan dilakukan pada bila-bila masa sekarang.  Sejajar dengan peredaran zaman juga cara berkempen turut sama berubah. 

Dahulu kempen hanya secara manual sahaja. Dari menziarah dari rumah ke rumah kemudian membuat rapat umum kecil untuk bakal “calon YB” melaungkan apakah perubahan yang hendak dilakukan.  Poster pun ambil lebih kurang sahaja memandangkan “budget” pun ciput.

Tetapi sekarang baru melobi sahaja sudah menggunakan media sosial malah applikasi whassap serta twitter menjadi talian hidup.  Perang poster sudah tentu akan mula mewarnai sesuatu kawasan setelah hari penamaan calon selesai.  Ada biru, ada kuning, ada merah, ada hijau dan banyak lagi warna.

Belum lagi kempen yang bermula di media sosial. Belum hari penamaan calon memang sudah ada yang berkempen secara tidak langsung.  Belum lagi kewujudan blogger-blogger malah cybertrooper yang berselindung di sebalik wajah sebenar pun ramai.  Spekulasi lebih banyak daripada kebenarannya sehingga kita sendiri kadang-kadang terkeliru dibuatnya. 

Oleh itu biar apa jua perubahannya, adalah diharap setiap yang berkempen nanti akan sentiasa menjaga tatasusilanya. Politik itu politik jangan pula kita sampai bermasam muka kerana apa-apapun kita masih juga Urang Sarawak.  Cara urang Sarawak berpolitik tidak sama dengan mereka di negeri lain. 
 

No comments:

Post a Comment