Tuesday 12 April 2016

CALON “DIRECT BN” DI 3 KERUSI DUN BARU


ANTARA strategi Datuk Adenan untuk menyelesaikan kemelut parti-parti tempatan adalah dengan mengetengahkan calon “Direct BN” untuk PRN Ke-11 ini. Selepas satu demi persatu calon-calon “Team Adenan” diumumkan, semalam 3 lagi calon yang diwar-warkan untuk menggunakan lambang dacing. 3 kerusi DUN yang terlibat adalah N18 Serembu, N23 Bukit Semuja dan N78 Mulu.
N18 Serembu merupakan salah satu daripada kerusi DUN baru mengikut persempadan semula kawasan mengundi untuk PRN Ke-11 ini. Datuk Adenan sekali lagi menyahut suara akar umbi dengan meletakkan seorang anak Bidayuh untuk menjadi calon “Winnable Candidate” iaitu Miro anak Simoh.
N23 Bukit Semuja juga merupakan antara DUN baru yang dipertandingkan untuk PRN ke-11 ini. Walaupun sebelum ini terdapat spekulasi SUPP juga menuntut untuk kerusi ini atas tiket SUPP-BN. Namun begitu tindakan Datuk Adenan meletakkan calon “Direct BN” sememangnya sesuatu yang terpuji. Calon untuk N23 Bukit Semuja adalah John anak Ilus iaitu seorang pegawai tadbir di Pejabat Daerah Serian yang sudah tentu cukup kenal dengan kawasan Bukit Semuja yang akan diwakilinya kelak.
N78 Mulu merupakan antara DUN yang tidak kurang panasnya. Banyak parti politik komponen BN Sarawak yang begitu berminat untuk N78 Mulu ini. SPDP lagi sejak awal-awal persempadanan semula telah menunjukkan minat mereka, Akhirnya sudah terang lagi bersuluh, Datuk Adenan mengambil jalan selamat dengan meletakkan calon dari kalangan Kaum Orang Ulu iaitu Datu Gerawat Gala bagi mewakili calon “direct BN” untuk N78 Mulu.
Kerusi DUN baru merupakan antara kerusi yang begitu menarik untuk kita saksikan apabila bermulanya pilihanraya kelak. Jadi kita tunggulah siapakah yang paling 'dihati' pengundi di sini kelak.

No comments:

Post a Comment