Tuesday 5 April 2016

NEGERI SARAWAK SEBUAH “NEGARA”?


JIKA di Semenanjung Malaysia, sistem pentadbiran negeri-negeri hanya dikenali dengan Exco Negeri dan diketuai oleh Ahli Exco.  Dan untuk di Sarawak mahupun Sabah mempunyai perbezaannya tersendiri kerana kedua-dua negeri ini merupakan salah satu daripada 4 entiti yang membentuk Gagasan Malaysia pada tanggal 16 September 1963. 

Di dalam konteks ini, untuk di Sarawak mahupun Sabah mempunyai agensi kementerian yang mana ianya setaraf dengan kementerian persekutuan.  Cuma yang membezakannya adalah wilayah di dalam bidangkuasanya yang hanya meliputi negeri Sarawak sahaja.

Inilah antara keistimewaan Sarawak Bumi Kenyalang jika dilihat dari sudut sistem pentadbirannya yang sudah tentu berlainan dengan negeri-negeri yang lain di Malaysia.  Setiap satu daripada kementerian-kementeriannya merupakan tunjang kekuatan kepada Kerajaan Negeri Sarawak di dalam melunaskan segala aspirasi rakyat Sarawak. 

Secara umumnya, pentadbiran Kerajaan Negeri Sarawak didokongi oleh 13 agensi kementerian.  Dan di setiap agensi kementerian itu dikawalselia oleh menteri-menterinya sendiri yang dilantik bagi memastikan segala pentadbiran berjalan lancar dibawah kepimpinan Ketua Menteri Sarawak. 

Agensi Kementerian di dalam Kerajaan Negeri Sarawak adalah seperti berikut:

1.   Pejabat Ketua Menteri Sarawak
2.   Kementerian Permodenan Pertanian Sarawak
3.   Kementerian Perancangan Sumber Dan Alam Sekitar Sarawak
4.   Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sarawak
5.   Kementerian Pembangunan Tanah Sarawak
6.   Kementerian Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Komuniti Sarawak
7.   Kementerian Pembangunan Sosial Sarawak 
8.   Kementerian Perumahan Sarawak
9.   Kementerian Pelancongan Sarawak
10. Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi Sarawak
11. Kementerian Utiliti Awam Sarawak
12. Kementerian Pembangunan Industri Sarawak
13. Kementerian Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Sarawak

Dan sudah tentu untuk 13 agensi kementerian ini mempunyai beberapa sub agensi yang mempunyai bidang kuasanya tertentu.  Untuk mengenal setiap sub agensi itu bolehlah terus ke link The Official Website of Sarawak Government. 

Jadi, apa yang disajikan di dalam artikel ini hanya kefahaman secara sepintas lalu di dalam kita cuba mengenali apakah negeri Sarawak itu yang sebenarnya melalui sudut pentadbiran kerajaannya.  Sebenarnya “keistimewaan” Sarawak itu banyak seperti yang dimeterai di dalam Malaysaia Agreement 1963 serta Malaysia, Report of the Inter-Governmental Committee 1962. 


Autonomi yang ada serta apa yang sedang diusahakan oleh Ketua Menteri, Datuk Adenan sekarang juga adalah salah satu daripadanya.  Memang ada yang cuba menangguk di air keruh apabila ramai yang tidak begitu memahami konsep pentadbiran Sarawak sendiri sehingga isu Sarawak sebuah Negara juga dijadikan modal berpolitik.   

Yang dimahukan Sarawak itu membangun dan maju serta mampu berdaya saing seperti Negara-negara lain di dunia biarpun hanya sebuah “negeri” di dalam Gagasan Malaysia.    



No comments:

Post a Comment