Saturday 19 November 2016

114,000 ISIRUMAH DI SARAWAK TIADA BEKALAN AIR BERSIH


BUKANNYA satu yang luar biasa malah ianya adalah lumrah penghidupan rakyat di luar Bandar Sarawak Bumi Kenyalang.  Tahun demi tahun ianya tetap menjadi persoalan pokok dan seringkali langkah terhenti dengan adanya skim tong biru menjadi jalan penyelesaiannya. 
Jika berkata bekalan air pula mana mungkin kita menidakkan bahawa alam kita dianugerahkan dengan geografi bergunung ganang memungkinkan bekalan itu tidak mungkin kekeringan.  Seringkali itulah alternatif bagi penduduk di pedalaman Sarawak CUMA mereka terdedah dengan air yang tidak dirawat sehingga mendedahkan mereka dengan 1001 penyakit yang kadangkala boleh meragut jiwa jika meminumnya. 
Pada perbentangan budget 2017 ada menyatakan bahawa Persekutuan akan memperuntukkan RM500 juta untuk menangani isu air bersih di seluruh Malaysia.  Namun adakah ada terkait dengan Sarawak kerana ianya tidak diperjelaskan dengan teliti. 
Atau mungkin juga 114,000 isirumah di Sarawak yang tiada bekalan air bersih akan terus menunggu umpama sang pungguk merindukan sang rembulan.  

No comments:

Post a Comment