Wednesday 23 November 2016

SARAWAK KATAKAN TIDAK UNTUK PINDAAN UNDANG-UNDANG SYARIAH


DENGAN hampir 40% rakyat Sarawak  beragama Kristian maka sudah tentu sekiranya usulan Abdul Hadi Awang mengenai pindaan Syariah Courts Act (Criminal Jurisdiction) Act 1965 (Act 355) yang dikatakan akan diusulkan pada Parlimen Malaysia akan datang boleh menimbulkan 1001 tanggapan mengenainya.  Dan untuk Sarawak ianya adalah bertentangan dengan semangat Perjanjian Malaysia 1963 yang dimeterai sewaktu pembentukan Malaysia 53 tahun dahulu.
Untuk tujuan itu, Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Adenan sendiri telah mengarahkan kepada semua ahli parlimen Sarawak untuk TIDAK MENYOKONG usulan itu sekiranya ianya diperdebatkan di Parlimen Malaysia kelak.  Suara Sarawak di Parlimen boleh menidakkan usulan tersebut memandangkan daripada 222 jumlah kerusi Parlimen, 25 kerusi adalah diwakili oleh BN Sarawak manakala 6 lagi adalah daripada parti pembangkang. 
Dan difahamkan bagi pihak Kerajaan Sabah juga dikhabarkan turut tidak akan menyokong pindaan undang-undang syariah yang dibawa oleh Hadi Awang dari PAS kelak di Parlimen Malaysia.

Sesungguhnya Datuk Adenan telah menepati janji beliau yang dari awal-awal lagi menyatakan bahawa TIADA HUDUD DI SARAWAK. 
 

No comments:

Post a Comment