Sunday 6 November 2016

KM SARAWAK – “TUTUP IPG SARAWAK SATU TINDAKAN BODOH”


BILAMANA ada ura-ura mengatakan pihak Kementerian Pendidikan akan menutup  3 daripada 4 IPG di Sarawak, ianya telah mendapat respons pelbagai daripada rakyat Sarawak termasuklah pemimpin No. 1 Sarawak sendiri iaitu Datuk Adenan.  Malah boleh dikatakan barisan kabinet Sarawak juga turut senada dengan beliau. 
Dan rata-rata rakyat Sarawak mahukan Ketua Menteri Sarawak untuk bertegas dengan rancangan pihak Kementerian Pendidikan ini.  Tiada apa yang harus dibimbangkan kerana ternyata Datuk Adenan seperti selalu sentiasa mendengar dan mendahului apa yang sebaiknya untuk Sarawak lebih-lebih lagi apabila ianya melibatkan rancangan borneonisasi jawatan guru-guru di Sarawak dengan nisbah 90/10. 
Bertindakbalas daripada itu, Datuk Adenan dengan nada tegas sewaktu berucap di acara perasmian Hari Wanita 2016 peringkat Negeri Sarawak semalam bahawa penutupan IPG Sarawak adalah satu tindakan yang bodoh.  Malah beliau sendiri dikatakan sudah menulis secara rasmi kepada Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Najib untuk meminta agar rancangan itu diubah. 
Walaupun hakikatnya kita memerlukan banyak graduan-graduan teknikal bagi memenuhi pasaran perkerjaan sekarang tetapi jangan kita cuba mengecilkan skop peluang untuk anak Sarawak menjawat jawatan guru pula.  Ianya penting untuk kesinambungan generasi pendidik di kalangan rakyat Sarawak itu sendiri.  

No comments:

Post a Comment