Tuesday 1 November 2016

SARAWAK BENARKAN PELANCONG CHINA DENGAN PAS KHAS


ATAS nama menggalakkan industri pelancongan di Sarawak, Kerajaan Sarawak mengambil keputusan untuk membenarkan pelancong-pelancong dari China memasuki Sarawak dengan menggunakan pas khas berkuatkuasa mulai 1 November 2016.  Ini bermakna pas khas ini akan sedia digunakan di Lapangan Terbang Miri serta ICQS, Sungai Tujuh yang bersempadan dengan Brunei selain di Kuching.  

Namun disebalik segala hal bagi kemudahan pelancong-pelancong dari Tembok Besar China adalah sebaiknya Kerajaan Sarawak mengambilkira kekhuatiran kita tentang dasar pelancongan yang longgar ini.  Seharusnya bukan soal keuntungan yang harus diperhitungkan tetapi sebelum ini sudah banyak cerita mengenai mereka di Malaysia.

Kes-kes seperti 100,000 rakyat berbangsa Cina yang diberitakan masih lagi belum mendapat kerakyatan kerana kurangnya dokumentasi kukuh mengenai mereka masih lagi menjadi “duri dalam daging” sehingga dipolitikkan oleh sesetengah parti politik.  Dan jangan pernah kita lupakan apa yang diperkatakan oleh Perdana Menteri Negara Tembok Besar China sendiri.  Beliau mendakwa bahawa ada lebih kurang 50,000 rakyat China “hilang” setelah melancong ke Malaysia. 

Sewajarnya sebelum dasar ini dipersetujui Kerajaan Sarawak harus mengambilkira apakah ada jaminan mahupun mampukah kita dengan penguatkuasaan yang ketat bagi memastikan setiap pelancong-pelancong ini benar-benar pulang setelah pas lawatan tamat tempoh.  Bukan sedikit gejala sosial yang kita sering dengan misalnya ramainya “China-Doll” yang menjadi penghias rumah-rumah urut dan juga karaoke di seluruh Negara termasuklah Sarawak itu sendiri. 

Jangan hanya kerana keuntungan atas pulangan pelancongan maka negeri Sarawak pula akan terpaksa berhadapan dengan isu “pendatang asing tanpa izin” dari China pula.  Kesnya banyak Cuma kita sahaja menutup sebelah mata sehinggalah ianya betul-betul kena batang hidung sendiri.  Pada ketika itu kita menyesal pun tiada gunanya. 

No comments:

Post a Comment