Monday 31 October 2016

3 IPG SARAWAK AKAN DITUTUP!


KETIKA kita rakyat Sarawak merasa gembira kerana tidak lama lagi borneonisasi jawatan guru dengan nisbah 90/10 bagi anak Sarawak akan tercapai, kita dikejutkan dengan berita yang kurang enak didengar. Bersandarkan untuk memberikan ruang bagi pelajar-pelajar teknikal maka dinyatakan bahawa Kementerian Pendidikan akan menutup 3 daripada 4 buah institut perguruan di Sarawak bagi mentransformasikannya menjadi sebuah politeknik.

Apa yang diwar-warkan ini merupakan satu tindakan yang melampau kerana 3 IPG ini iaitu IPG Miri, IPG Rejang dan IPG Samarahan merupakan antara sandaran bagi melahirkan bakal pendidik di kalangan anak Sarawak. Sekiranya ianya benar akan ditransformasikan adakah kita akan hanya bersandarkan kepada 1 IPG yang ada bagi merealitikan impian kita untuk nisbah 90/10 anak Sarawak bekerja di Sarawak kelak.

Sewajarnya pihak Kerajaan Negeri Sarawak tidak bertoleransi di dalam hal ini kerana ianya boleh mengganggu apa yang dirancangkan selama ini. Autonomi Pendidikan adalah salah satu daripada permintaan autonomi yang dirancang oleh Sarawak untuk dikembalikan semula kepada yang berhak seperti yang termaktub di dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Kita sudah lelah dengan polisi pendidikan ala Putrajaya yang menyebabkan sistem pendidikan kita terumbang-ambing selama ini. 

No comments:

Post a Comment