Tuesday 18 October 2016

KEMBALIKAN STATUS ASAL SARAWAK


“We are a party to the Malaysia Agreement signed in 1963. When you are party to the agreement, you are equal in status" - Adenan Satem -
SUDAH acapkali kita mendengar Ketua Menteri Sarawak berucap dengan nada yang sama apabila berkata tentang status asal Sarawak. Ini kerana 53 tahun dahulu yang terpatri di dalam Perjanjian Malaysia sudah tidak sama lagi dengan status sekarang.
Kekhilafan membenarkan pindaan dilakukan pada tahun 1976 yang menyaksikan ahli parlimen Sarawak tidak mencukupi pada masa itu membawa kepada pertukaran status. Namun hal ini jika benar-benar diperhalusi harus dibincangkan dengan terperinci oleh semua pihak.
Adalah tidak adil jika suara untuk memohon status ini dikembalikan hanya gah di ruangan DUN sahaja sedangkan suara Ahli Parlimen dari Sarawak juga harus senada di Parlimen Malaysia. Tiada apa yang hendak dirisaukan tuntutan autonomi bukan bermakna hendak keluar Malaysia. Sarawak hanya menuntut haknya.
Rakyat memilih Ahli Parlimen juga untuk suara dan kehendak mereka dilaungkan di Parlimen. ADUN sudah bersatu hati sekarang MP yang harus memulakan "motion" di Parlimen Malaysia.

No comments:

Post a Comment