Sunday 9 October 2016

LIF BARU HUS APRIL 2018


BEBERAPA hari yang lepas dunia netizen dikejutkan dengan cerita bagaimana seorang bakal ibu dari Sadong Jaya yang terperangkap di dalam lif ketika menuju ke wad bersalin.  Hal yang berlaku ini mendapat pelbagai maklumbalas dari rakyat walaupun untuk kes ibu dari Sadong Jaya itu diakhiri dengan beliau selamat melahirkan anaknya di dalam lif. 
Bila berkata mengenai lif di Hospital Umum Sarawak dinyatakan bahawa kesemua lif ini digunakan sejak dari tahun 1995 lagi dan ini bermakna sudah 21 tahun ianya memberi perkhidmatannya kepada warga pekerja, pesakit dan pelawat HUS itu sendiri.  Jadi dengan tempoh perkhidmatan yang sebegitu lama maka sekiranya adakala tidak berfungsi dengan baik pada waktu yang tertentu sudah menjadi cerita biasa.  
Menurut Dr Jamilah Hashim yang juga merupakan Pengarah Jabatan Kesihatan Sarawak, perkhidmatan lif di HUS hanya akan ditukar menjelang April 2018.  Menurut beliau segala urusan tender telahpun di dalam proses sejak Ogos 2016 lagi setelah ianya diluluskan oleh pihak Persekutuan dibawah Rancangan Malaysia tahun ini. 
April 2018 adalah satu jangkamasa yang lama jika dibandingkan lif yang ada sekarang sudah tentu akan berterusan digunakan.  Jadi adalah perlu untuk pentadbir HUS menyediakan segala “preventive action” lebih-lebih lagi wad bersalin di HUS berada di Aras 4.  Segala hal harus diperhalusi di dalam jangkamasa ini bagi mengelak kisah yang sama berulang.  
Hakikatnya bukan selalu kita ini bernasib baik dan ini melibatkan nyawa manusia bukan seorang tetapi juga bayi yang akan dilahirkan.  

No comments:

Post a Comment