Tuesday 25 October 2016

USUL STATUS SEBENAR SARAWAK DIKEMBALIKAN


TIADA lagi kompromi dan ianya sudah tentu bukan untuk meraih popularity sebaliknya ianya adalah hak Sarawak seperti apa yang ditandatangani 53 tahun dahulu.  Kesungguhan Datuk Adenan sebagai pemimpin no. 1 Sarawak sudah mencapai ke kemuncaknya di dalam memperjelaskan permintaan autonomi dikembalikan kepada Sarawak. 

Bertindak daripada itu apabila menjelang persidangan Dewan Undangan Negeri Sarawak yang akan membuka tirainya dari 21 hingga 30 November 2016 nanti, satu usulan akan diketengahkan untuk mendapat restu barisan Yang Berhormat Sarawak.  Usulan yang mungkin akan menempa satu lagi sejarah iaitu status sebenar Sarawak sebagai 1/3 daripada pembentuk Gagasan Malaysia akan diperdebatkan. 

Sekiranya tiada aral yang melintang, sudah tentu usulan ini akan dibawa ke Parlimen Malaysia pula bagi mengembalikan apa yang sudah tercalar pada tahun 1976.  Tidak terlambat untuk membuat pembetulan kerana segalanya sudah tertulis di dalam perjanjian.  Sekarang yang ditunggu apakah nawaitu pihak Persekutuan “ikhlas” di dalam memastikan Perjanjian Malaysia 1963 dijunjung seperti seadanya. 

Yang pasti, Sarawak bukan 13 negeri di dalam Malaysia tetapi Sarawak adalah 3 entiti pembentuk Malaysia selepas Singapura “menarik diri” pada tahun 1965.  Malaya, Sarawak dan Sabah adalah rakan sejajar. 

No comments:

Post a Comment