Monday 14 November 2016

CERAPAN FENOMENA “SUPERMOON” DI TEBINGAN KUCHING


Cerapan "Supermoon" menggunakan super teleskop 2000mm oleh Armand Dicky 
sekitar jam 7.59 pm 14/11/2016 di Tebingan Kuching.



SEMALAM, 14hb November 2016 seluruh dunia menantikan saat yang jarang-jarang berlaku iaitu yang dikenali sebagai “Supermoon”.  Satu fenomena bulan purnama yang mana kedudukannya adalah paling dekat dengan bumi sejak di tahun 1948 lagi.  Dan istilah “Supermoon” ini pertama kalinya dikemukakan oleh pakar astrologi iaitu Richard Nolle yang menggelarnya pada tahun 1979. Sebelum itu ianya lebih dikenali dengan bulan purnama perigee atau perigee-syzygy mengikut istilah astronomi. 

Dan di Kuching, Sarawak hasil usaha daripada Planetarium Sultan Iskandar juga tidak mahu ketinggalan apabila turut menyediakan segala teleskop di Tebingan Kuching bagi memberi peluang untuk orangramai turut serta melihat fenomena ini berlaku.  Pada awalnya cuaca sangat baik sehinggalah sekitar jam 8.45 malam rintik-rintik hujan sudah mula membasahi bumi Kuching, Sarawak yang menyebabkan ada cerapan kali kedua dilakukan usai segalanya reda. 

Ternyata fenomena “Supermoon” ini menarik ramai warga Kuching malahan juga pelancong-pelancong berkunjung ke Tebingan Kuching.  Bagi mereka yang tidak berkesempatan terpaksalah menunggu sehingga tahun 2034 untuk melihatnya lagi. 

Kredit foto Zurwina Alya Nashira Sarkawi dan Armand Dicky 

No comments:

Post a Comment