Tuesday 8 November 2016

ASHRI CHUCHU SAH MILIK KL


“SARAWAK Wonderkid”.. itulah gelarannya di kalangan peminat sukan bolasepak di Sarawak. Ashri bin Chuchu, bukan nama yang asing bagi kita semua malah kelibatnya sebagai “left midfielder” sering ditunggu-tunggu di setiap perlawanan.  Pemain yang menggunakan jersi no. 11 ini juga boleh bermain di posisi “right winger” menjadikan dirinya antara pemain serba boleh di dalam pasukan Bujang Senang. 
Dilahirkan pada tanggal 27 Februari 1991 di Lawas, Sarawak, Ashri bukan sahaja bermain untuk negeri kelahirannya Sarawak sebaliknya pernah juga menyarung jersi kebangsaan apabila turut terpilih mewakili Malaysia di Piala Asia (Bawah 22 tahun) di Myammar dan menjaring 2 gol ketika bertemu Brunei dan Vietnam. 
Akhirnya setelah menabur bakti di negeri kelahirannya sejak di tahun 2009, untuk musim 2017 kelak telah disahkan bahawa beliau akan berubah angin dan telahpun disunting oleh pasukan Kuala Lumpur yang bertanding di Liga Perdana Malaysia.  Penghijrahan Ashri ini hanyalah untuk melebarkan pengalamannya di dalam dunia bolasepak Malaysia. 
Kita berbangga mempunyai anak Sarawak yang terserlah bakatnya sehingga dihargai oleh pasukan negeri lain walaupun ianya juga satu kehilangan besar buat pasukan Bujang Senang itu sendiri.  Selamat maju jaya Ashri Chuchu dan ukirlah nama Sarawak di persada sukan bolasepak Malaysia seperti Joseph Kalang Tee serta ramai lagi. 

No comments:

Post a Comment