Sunday 7 May 2017

KABOTAJ DIHAPUSKAN MULAI 1 JUN 2017


30 tahun lamanya polisi kabotaj menghantui nilai harga barangan bagi wilayah Sarawak mahupun Sabah. Di sepanjang waktu itu setiap kali pertukaran pucuk pimpinan ia juga menjadi antara janji untuk menghapuskannya. Malah di ketika diskusi 100 Hari bersama KM Sarawak, Abang Jo tempohari hal ini turut antara agenda yang beliau ucapkan.

Sesungguhnya sekarang ianya bukan satu janji kosong sebaliknya akan menjadi realiti apabila semalam ketika berucap di satu acara di Sandakan, Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Najib telah mengumumkan bahawasanya polisi kabotaj ini akan dihapuskan bermula 1hb Jun 2017. Ianya merupakan sesuatu yang kita tunggu-tunggu memandangkan Sarawak mahupun Sabah sekarang mampu menguruskan sendiri semua perkapalan dan sistem tadbir pelabuhannya.

Sekarang, kita hanya menunggu impaknya daripada peniaga agar turut menurunkan harga barangan memandangkan merekalah yang menjadi pemain kepada segala hal berkaitan harga di kedua-dua negeri. Dengan jumlah emolumen yang berbeza antara Sabah dan Sarawak berbanding Semenanjung Malaysia ditambahlagi harga barangan yang mencanak di kedua-dua buah negeri sememangnya begitu membebankan rakyat. 

No comments:

Post a Comment