Tuesday 16 May 2017

TEKA-TEKI PRK N74 PUJUT


JIKA diikutkan di dalam sejarah inilah pertama kalinya seorang ahli Dewan Undangan Negeri Sarawak dilucutkan kelayakannya daripada mewakili DUN yang pernah dimenangi. Ianya berlaku beberapa hari yang lepas apabila ADUN Pujut iaitu Ting Tiong Choon dari DAP telah dilucutkan kelayakannya gara-gara mempunyai dua kerakyatan dan diistiharkan bangkrap. 

Begitulah ceritanya mengenai DUN Pujut yang menjadi bualbicara rakyat Malaysia sekarang.  Semalam pula menyaksikan satu notis telah diserahkan kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia melalui Speaker DUN Sarawak iaitu Datuk Amar Mohamad Asfia bin Awang Nassar.  Ini bermakna secara rasminya Sarawak menyatakan bahawa DUN Pujut kini sudah dikosongkan mengikut perkara 21(5) Perlembagaan Negeri.   

SPR pula semalam turut mengwar-warkan bahawa mereka sudah menerima notis pemberitahuan daripada Speaker DUN Sarawak.  Pengerusinya, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah di dalam satu kenyataan menyatakan segala urusan berkaitan PRK N74 Pujut  akan hanya dibincangkan pada hari Jumaat ini. 

Teka-teki adakah PRK N74 Pujut hanya akan diketahui pada hari Jumaat ini dan tarikhnya akan ditentukan juga memandangkan mengikut amalan biasa, SPR mempunyai tempohmasa 60 hari untuk mengadakan pilihanraya bagi setiap kerusi yang dikosongkan.   Samada DAP ingin membawa isu ini ke mahkamah itu adalah hak mereka. 

No comments:

Post a Comment