Thursday 18 May 2017

PENCEROBOHAN NELAYAN ASING DI LAUT SARAWAK MEMBIMBANGKAN


WILAYAH maritim Sarawak bukan hanya kaya dengan gas dan minyak malah juga sumber perikanannya. Dek kerana itulah bagi nelayan-nelayan asing, di wilayah laut Sarawak inilah “lubuk emas” bagi mereka biarpun sudah mengetahui ianya sesuatu yang melanggar undang-undang laut antarabangsa.
Semalam menyaksikan First Admiral Maritime Sarawal iaitu Ismaili Bujang Pit di dalam satu sidang media di KOMTAS, Muara Tebas menyatakanbahawa pencerobohan nelayan asing di laut Sarawak telah semakin menjadi-jadi sejak akhir ini. Ini menyebabkan satu mekanisma yang lebih drastik harus digunakan dengan kadar segera bagi membendungnya.
Beliau turut mengwar-warkan tentang kejadian penangkapan empat kapal nelayan dari Vietnam pada tanggal 14hb Mei 2017 di 85 batu nautika dari Tanjung Sirik, Bintulu. Dalam kejadian itu, 30 orang nelayan dari Vietnam telah ditahan yang berusia antara 17 hingga 50 tahun. Empat buah kapal turut disita yang bernilai kira-kira RM25 juta bersama-sama dengan sembilan tan hasil tangkapan bernilai RM72,000.

Kesemua mereka ditahan dibawah Akta Perikanan 1985.

No comments:

Post a Comment