Monday 15 May 2017

PESTA LUNAU KAYAN 2017



MUNGKIN ramai tidak mengetahui bahawa Kaum Orang Ulu tidaklah menyambut Pesta Gawai seperti masyarakat Iban dan Bidayuh yang diadakan pada tanggal 1 Jun saban tahun.  Walaupun begitu Kaum Kayan misalnya masih lagi mempunyai perayaan yang seakan-akan sama tetapi berbeza dari tarikhnya.  Saban 2 Jun pula ditetapkan oleh Ketua Kaum mereka untuk satu sambutan yang dikenali sebagai Pesta Lunau Kayan.

Bagi memartabatkan kefahaman dan pengenalan kepada budaya masyarakat Kayan ini, semalam telah diadakan satu majlis Pesta Lunau Kayan 2017 di Hotel Imperial, Kuching.  Dengan temanya “Remembering Our Roots” telah menampilkan seni budaya warisan masyarakat Kayan yang selama ini tidak begitu dikenali oleh masyarakat Sarawak mahupun generasi muda Kayan sendiri. 

Dan majlis ini menjadi lebih istimewa apabila Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Amar Abdul Rahman Zohari hadir sama bagi memeriahkan majlis pelancaran. Ianya simbolik kepada kesatuan anak Sarawak selama ini yang terdiri daripada pelbagai agama dan bangsa mahupun budaya tetapi sentiasa kekal dengan keharmonian dan toleransinya. 

No comments:

Post a Comment