Tuesday 9 May 2017

TAMAN BUDAYA KUCHING


LOKASINYA terletak di tengah-tengah bandaraya Kuching menjadikan ia antara tempat bagi masyarakat Kuching dan sekitarnya untuk bersukan dan beriadah.  Selain itu ianya juga salah satu antara tempat tarikan pelancong bagi Kuching.

Menjejaki sejarahnya Taman Budaya Kuching ini pada asalnya lebih dikenali sebagai Reservoir Park suatu waktu dahulu.  Ianya juga merupakan taman reservoir yang tertua pernah dibina di Sarawak iaitu di ketika pemerintahan Rajah Charles Brooke di Sarawak.  Pembinaannya bermula pada tahun 1884 dan digunakan sebagai satu kawasan tadahan air sehingga 1924.  

Dek kerana bagi memastikan tiada masalah pencemaran berlaku di kawasan sekitar reservoir itu, dikatakan suatu waktu dahulu Rajah Charles tidak membenarkan mana-mana penempatan ada di kawasan sekitarnya.  Di ketika pemerintahan Rajah Charles Vyner Brooke pula dikatakan pernah ada enam terowong atau bunker yang dibina di dalam kawasan ini bagi kemudahan keluarga dan penjawat awam Sarawak Kingdom berlindung di ketika Perang Dunia Kedua meletus di Sarawak.  

Sejajar dengan waktu, lokasi riadah ini sudah semakin dipercantikkan dan banyaklah binaan lanskap keras mahupun lembut dibina oleh Dewan Bandaraya Kuching Utara bagi memberikan suasana yang lebih nyaman untuk pengunjungnya.  

No comments:

Post a Comment