Thursday 18 May 2017

KAPASITI PJS, INSENTIF MELANJUTKAN PELAJARAN PENJAWAT AWAM DAN PELANCONGAN RAIH PERHATIAN ADUN MUARA TUANG


MESYUARAT Dewan Undangan Negeri Sarawak penggal kedua 2017 sedang berlangsung sekarang iaitu bermula dari 11-22 Mei 2017. Pada mesyuarat kali ADUN Tanjung Datu iaitu Datuk Amar Hajjah Jamilah binti Anu turut menyertainya sebagai ADUN yang baharu dilantik.  Untuk ADUN N16 Muara Tuang iaitu Dato Haji Idris Buang pula turut tidak kurang memberikan beberapa usulan yang agak menarik untuk dipertimbangkan kerana ianya juga bersangkutan dengan urusan pentadbiran Kerajaan Negeri Sarawak yang lebih lancar dan teratur. 

Antara yang menjadi usulah beliau adalah:

1.  Kapasiti Pusat Jantung Sarawak, Samarahan

Pusat Jantung Negara memainkan signifikasi yang tersendiri di dalam bidang kardiologi di Sarawak yang mana ianya sekarang menjadi nadi kepada rakyat Sarawak malah juga sehingga ke Sabah sebagai rujukan permasalahan kesihatan.  Jadi adalah perlu bagi Kerajaan Sarawak untuk mempunyai perancangan bagi memperkembangkan kapasiti dan juga prestasi PJS bagi tuntutan kesihatan yang semakin memuncak pada masa hadapan.   


2.  Insentif Melanjutkan Pelajaran ke Sarjana Dan Phd bagi Penjawat Awam Kumpulan Pelaksana

Sejajar dengan waktu bagi melancarkan serta mempertingkatkan lagi keupayaan dan kualiti penjawat-penjawat di dalam Kerajaan Negeri Sarawak, harus ada satu satu mekanisma seperti “Hadiah Di Dalam Perkhidmatan”. Ianya boleh  memupuk budaya lebih berilmu sehingga ke peringkat Sarjana dan PhD untuk kumpulan Pelaksana yang cemerlang di dalam perkhidmatan mereka.  Selain itu ianya juga sebagai wadah tambahan untuk mereka memenuhi kekosongan bagi dinaikkan pangkat ke peringkat jawatan Gred 41 dan ke atas. 


3.  Menaikkan Sektor Pelancongan Setempat

Di dalam konteks DUN Muara Tuang sememangnya Samarahan itu antara wilayah Sarawak yang kaya dengan sejarah malah budaya tradisi masyarakatnya.  Seharusnya ada pelan terperinci daripada Kerajaan Negeri Sarawak bagi menaikkan lagi sektor pelancongan di kawasan ini memandangkan industri enap desanya sudah siaga untuk kedatangan pelancongan daripada luar.  Sekaligus ianya juga boleh memberikan peluang-peluang kepada industri desa yang lain untuk berkembang bagi menambahkan lagi ekonomi masyarakat di Samarahan amnya. 

No comments:

Post a Comment