Sunday 14 May 2017

PASAR BORNEO – “MINI SARAWAK” DI JOHOR


KEUNIKAN satu pasar di Johor yang dikenali sebagai Pasar Borneo sentiasa menjadi bualan rakyat di Johor malah menjengah sehingga ke Singapura, Negara jiran Malaysia. Ini kerana sebut sahaja tentang barangan jualannya yang terlalu unik berbanding mana-mana pasar yang ada di Semenanjung Malaysia.

Kehadiran Pasar Borneo yang terletak di Masai ini sudah tentu berhubungan secara langsung dengan masyarakat Sarawak yang menjadikan Johor sebagai negeri untuk mencari rezeki dan akhirnya menetap di sana. Dan di pasar inilah identiti Sarawak begitu ketara dengan jualannya mencakupi segala keperluan harian buat dijadikan bahan menggalas perut warga Sarawak di Johor. Jadi tidaklah terlalu “homesick” kerana jualan seperti asam paya, sayur paku malah segalanya yang ada di Sarawak mudah didapati di pasar ini.

Dari hanya sebuah pasar terbuka dan sekarang sudah lebih tersusun dengan pembinaan kawasan berbumbung iaitu satu idea daripada Kerajaan Negeri Johor sememangnya memantapkan lagi pasar ini menjadi nadi kepada masyarakat Sarawak di Johor malah juga penduduk di kawasan sekitarnya.

Selain itu, ianya juga sebagai antara satu wadah untuk masyarakat Sarawak menambah pendapatan walaupun berada di negeri orang disamping menjadi tempat untuk masyarakat Sarawak berhubung antara satu sama lain. Kerana inilah Pasar Borneo turut dikenali sebagai "Mini Sarawak" di Johor. 

No comments:

Post a Comment