Monday 8 June 2020

AKTA 342 TERPAKAI UNTUK SEMUA NEGERI KECUALI SARAWAK -DSIS-


10 Jun 2020 ini maka bermulalah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan untuk Malaysia yang mana ia digunapakai selaras dengan Akta Pencegahan Dan Pengawalan Berjangkit 1988 (Akta 342) Negara Malaysia.  Dalam pada keterujaan rakyat Malaysia yang mungkin sudah agak lama memendam perasaan dek kerana hampir tiga bulan banyak hal yang dilarang melainkan PKPP pula telah memberikan banyak kebebasan kepada rakyat dengan hanya meminta rakyat untuk patuh kepada garispanduan (SOP), ada pula sesetengah negeri “menyombong” untuk tidak mengikuti arahan contohnya Pulau Pinang yang dikatakan mahu melihat dahulu samada menggunapakai PKPP atau tidak.  

Mengulas isu itu, Dato Seri Ismail Sabri Yaakub yang juga merupakan Menteri Kanan Kluster Keselamatan di dalam sidang medianya hari ini berkata bahawa semua negeri-negeri di Malaysia harus akur dengan PKPP yang disarankan kerana menjelang tengah malam esok, PKPB akan terbatal dengan sendiri.  Menurut beliau lagi hanya SARAWAK YANG BOLEH TIDAK MENGGUNAPAKAI AKTA 342 KERANA SARAWAK MEMPUNYAI AKTANYA SENDIRI.  

Pautan berita penuh:


Untuk itu bagi rakyat Sarawak yang masih lagi tertanya-tanya samada Sarawak hendak mengikut arahan seperti di peringkat Persekutuan mengenai rentas daerah atau negeri maka bersabarlah dahulu kerana pihak Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak akan berdiskusi dahulu mengenai segala hal mengenainya.  Setiap pandangan yang pakar sudah tentu akan mengambilkira kerana situasi di Sarawak mungkin tidak sama dengan negeri-negeri lain di Malaysia.  

Jadi bersabarlah kita mungkin ada sesetengah hal didalam PKPP yang diwar-warkan oleh PM TSMY semalam akan Sarawak gunapakai kelak dengan garispanduan tambahan yang mungkin berbeza. Kesemuanya dilakukan untuk kesejahteraan rakyat Sarawak jauh sekali untuk menunjukkan kehebatan untuk berpolitik.  Sarawak itu sungguh istimewa baik dari segi kepelbagaian kaum, budaya, warisan, sejarah tambahlagi undang-undangnya yang sememang sudah ada sejak dahulu lagi.

No comments:

Post a Comment