Saturday 27 June 2020

WANITA MIRI DIKOMPAUN RM1K TIDAK JUJUR DEKLARASI KESIHATAN



BEBERAPA hari yang lepas kita dihidangkan dengan sikap mementingkan diri seorang warga Miri iaitu seorang wanita yang baharu pulang dari Tunisia dan didapati positif Covid-19 selepas menjalani satu saringan kesihatan di KLIA.  Beliau kemudiannya bertindak menaiki penerbangan pulang ke Miri pada hari yang sama dan telah menyembunyikan sejarah perjalanannya ke luar negara dengan tidak menyatakannya di dalam borang deklarasi kesihatan.  Tindakan beliau itu menyebabkan beliau tidak menjalani kuarantin seperti SOP yang ditetapkan sebaliknya dibenarkan pulang rumah.  

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak tidak memandang remeh akan hal ini kerana ianya melibatkan keselamatan dan kesejahteraan yang berada di dalam Sarawak.  Untuk itu, JPBNS melalui JKNS telahpun mengeluarkan kompaun sebanyak RM1,000 kepada wanita Miri tersebut biarpun sekarang berada di hospital untuk rawatan selanjutnya.  Andaikata wanita tersebut gagal untuk membayar kompaun seperti yang telah ditetapkan maka tindakan yang lebih tegas akan dikenakan kepada beliau.  

Biarlah ini menjadi pengajaran untuk semua agar jujur di dalam setiap tindakan kita.  Deklarasi Kesihatan yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan bukannya diadakan untuk suka-suka sahaja sebaliknya punya tujuan di dalam kita memerangi Covid-19 yang masih belum lenyap di dunia.  


Sumber: Kenyataan media JPBN Bil 141/2020

No comments:

Post a Comment