Saturday 20 June 2020

PRN SARAWAK: WANITA PBB PINTA CALON WANITA DITAMBAH BUKAN DIKURANGKAN


DENGAN cerita ceriti musim pilihanraya yang mungkin akan dilaksanakan di Sarawak tidak lama lagi kerana DUN Sarawak akan tamat menjelang Mei 2021 akan menyaksikan ramai calon-calon muka baru yang akan diketengahkan oleh parti-parti politik yang akan bertanding kelak. Dalam pada itu jika diikutkan jumlah wakil suara rakyat di Dewan Undangan Negeri Sarawak mahupun Parlimen sememangnya agak kurang akan perwakilannya di kalangan wanita.

Menurut Dato Seri Fatimah Abdullah iaitu Ketua Wanita PBB yang juga ADUN Dalat (GPS) adalah menjadi harapan bagi Wanita PBB agar pada pilihanraya yang akan datang jumlah calon-calon di kalangan wanita itu ditambah dan tidak mahu ianya dikurang. Menurut beliau jika diikutkan jumlah pengundi wanita di Sarawak adalah 50.32% daripada jumlah keseluruhan pengundi di Sarawak makanya suara wanita itu sepatutnya lebih ramai.

Pautan berita penuh:

Untuk rekod, ADUN wanita dari PBB sahaja sekarang hanya berjumlah lima orang iaitu Dato Seri Fatimah (ADUN Dalat), Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali (DUN Samariang), YB Simoi Peri (ADUN Lingga), YB Rosey Yunus (ADUN Bekenu) dan Datuk Amar Jamilah Anu (ADUN Tanjung Datu). Jika diikutkan permintaan daripada Wanita PBB itu tidaklah melampau kerana sememangnya perlu ada persamaan di dalam persaingan untuk menjadi wakil rakyat di Sarawak. Setakat ini rekod perkhidmatan ADUN Wanita PBB tidak pernah dipersoalkan malah setara dengan ADUN lelaki. Jantina itu bukan satu persoalan sekarang, yang penting keikhlasan untuk berbakti kepada rakyat.

No comments:

Post a Comment