Saturday 20 June 2020

PESAWAT KHAS BAWA PULANG 12 ANAK SARAWAK TERKANDAS DI NIGERIA 22 JUN 2020


TANGGAL 3 Jun yang lalu telah tular di media sosial akan hal yang berlaku ke atas 12 orang anak Sarawak yang terkandas bersama lebih kurang 30 orang rakyat Malaysia yang lain di negara Nigeria memohon agar pihak Kerajaan Malaysia segera membawa mereka pulang ke tanahair.  Setelah ianya ditularkan maka pihak Kerajaan Sarawak bersama-sama dengan Kerajaan Persekutuan telah mengambil tindakan untuk membawa mereka pulang seberapa segera yang boleh.  

Pautan berita penuh:

https://dayakdaily.com/30-malaysians-including-10-sarawakians-stranded-in-nigeria-just-want-to-come-home/

Menurut Ahli Parlimen Santubong iaitu Datuk Seri Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar yang juga Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi menyatakan bahawa kesemua 12 anak Sarawak bersama dengan 18 rakyat Malaysia yang lain akan memulakan perjalanan pulang mereka dengan menggunakan pesawat khas pada 22 Jun ini dari Lagos ke Dubai.  Mereka dijangka tiba di Kuala Lumpur pada tanggal 24 Jun 2020.  12 anak Sarawak ini kemudian akan mengambil penerbangan pulang ke Sarawak pada hari yang sama.  Tambah beliau satu lagi penerbangan membawa pulang baki rakyat Malaysia dari Nigeria pada tanggal 25 Jun 2020 seperti yang telah diaturkan oleh pihak Kementerian Luar Negeri melalui pejabat kedutaan Malaysia di sana.  

Pautan berita penuh:

https://www.theborneopost.com/2020/06/20/wan-junaidi-sarawakians-stranded-in-nigeria-heading-home-via-special-flight-on-june-22/

Ini merupakan satu perkhabaran gembira buat kita semua kerana biar apapun kesemua mereka adalah rakyat Sarawak yang sememang wajar untuk dibawa pulang di tengah-tengah dunia sedang diasak oleh serangan Covid-19.  Usaha dari Kerajaan Sarawak sebagai satu kerajaan negeri yang bertanggungjawab itu amatlah dihargai dan tidak kurang juga kepada Kerajaan Persekutuan yang turut bersama-sama mendengar rayuan anak Malaysia di seberang laut.  

Semoga perjalanan pulang mereka ke tanahair dipermudahkan.  

No comments:

Post a Comment