Monday 15 June 2020

PENUBUHAN JAWATANKUASA PETUGAS KHAS INDUSTRI MINYAK DAN GAS SARAWAK


BAGI melancarkan lagi pengurusan industri minyak dan gas di Sarawak, Kerajaan Persekutuan melalui Perdana Menteri Malaysia iaitu Tan Seri Muhyiddin Mohd Yassin bersama dengan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari telah bersetuju untuk menubuhkan satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Petugas Khas. Matlamat utama penubuhan jawatankuasa ini adalah bagi membincangkan halatuju Petronas dan Sarawak di dalam menentukan pengurusan industri petroleum di Sarawak.  Ianya juga turut akan mencakupi pemastian adanya penglibatan rakyat Sarawak di dalam peluang perniagaan di dalam industri tersebut.   

Menurut Menteri Kanan (Kluster Infrastruktur) yang juga Menteri Kerja Raya Malaysia iaitu Dato Seri Fadillah Yusuf, jawatankuasa ini akan dianggotai oleh individu di peringkat pusat dan juga dari Negeri Sarawak.  Ianya akan dipengerusikan oleh Menteri Kewangan iaitu Datuk Seri Tengku Zafrul bin Tengku Abdul Aziz dan beliau sendiri.  

Jawatankuasa Petugas Khas bagi mewakili Sarawak sudahpun dipilih iaitu seperti berikut:

1. Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan (Timbalan Ketua Menteri Sarawak)
2. Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali (Menteri Muda Undang-Undang, Hubungan Negeri dan Persekutuan dan Pemantauan Projek)
3. Datuk Seri JC Fong (Penasihat Undang-Undang Negeri) 
4. Dr. Muhammad Abdullah Zaidel (Pengarah Unit Perancangan Ekonomi Sarawak)
5. Sauu Kakok (CEO PETROS)

Difahamkan kesemua yang terlibat di dalam Jawatankuasa ini akan bermesyuarat hari ini 17 Jun 2020 bagi membincangkan pembentukan dan terma-terma yang berkaitan.   

Pautan berita penuh:

No comments:

Post a Comment