Saturday 20 June 2020

PRK CHINI: 3 PENJURU, DACING VS RUMAH VS KUNCI


BERIKUTAN kematian penyandang DUN Chini iaitu Allahyarham Datuk Seri Abu Bakar Harun dari Barisan Nasonal pada 6 Mei 2020 menyebabkan satu pilihanraya kecil diadakan semasa di dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan di Malaysia.  Dan penamaan calon baharu sahaja selesai dengan menyaksikan akan berlaku pertandingan tiga penjuru ketika “Chini Memilih” pada 30 Jun 2020 (pengundian awal) dan seterusnya 4 Julai 2020 ini untuk hari pengundian yang sebenar.  

Tatkala khabar angin dunia politik bertiup kencang menyatakan mungkin PRK Chini akan menurunkan putera kepada Dato Seri Najib Razak sebagai calon Barisan Nasional di sana namun hakikatnya telah disahihkan bahawa Barisan Nasional mempertaruhkan seorang lagi individu yang agak terserlah kepimpinannya di kalangan masyarakat Felda iaitu Mohd Shahrim Md Zain yang baru berusia 41 tahun.  Beliau merupakan Pengerusi Majlis Belia Wilayah Kuantan yang juga adalah anak Felda generasi kedua.  

Sementara itu untuk seorang lagi calon bebas yang menggunakan lambang “rumah” adalah Datuk Tengku Zainul Hisham bin Tengku Hussin yang berusia 64 tahun.  Beliau tampil sebagai calon bebas biarpun merupakan Timbalan Ketua Bahagian PPBM di Pekan, Pahang. Calon bebas yang kedua pula adalah seorang aktivis masyarakat iaitu Mohd Shukri bin Mohd Ramli.  Berusia 49 tahun dan menggunakan lambang “kunci” sebagai lambang beliau pada PRK Chini.  


Pautan berita penuh:


Jika diikut inilah pertama kalinya satu pilihanraya kecil diadakan semasa PKP dan sudah tentu banyak garis panduan yang wajar diikuti kerana hakikatnya Malaysia masih lagi berperang dengan Covid-19 biarpun negara sekarang di peringkat pemulihan. Adalah difahamkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telahpun membenarkan ceramah, “walkabout” dan kempen dari rumah ke rumah untuk PRK Chini.  

PRK Chini sudah tentu akan menjadi penanda aras kepada sebarang pilihanraya diadakan di Malaysia semasa Covid-19 masih lagi belum ada penawarnya di seluruh dunia. Dan yang pasti semua mata dan telinga menanti keputusannya memandangkan Barisan Nasional sejak kalah pada PRU-14 yang lalu agak cemerlang rekodnya semasa pilihanraya kecil.  

Chini memilih siapa? Kita tunggu…


Kredit gambar: Berita Harian


#ChiniMemilih

No comments:

Post a Comment