Tuesday 2 June 2020

PKN: BUKAN GENTAR TETAPI TIDAK MAHU MPKKP 2.0 WUJUD DI SARAWAK


TATKALA ada pihak yang kurang senang apabila Dato Idris Buang iaitu Ketua Penerangan PBB yang juga ADUN Muara Tuang mengeluarkan kenyataan agar Ahli Parlimen GPS bersuara akan kewujudan penubuhan Penggerak Komuniti Negara di Sarawak iaitu yang didakwa sebagai satu badan bukan kerajaan (NGO) dari pusat sudah ada yang melatah mengatakan bahawa beliau gentar.  

Menurut Nurhanim Hanna Mokhsen iaitu Pengerusi PKN Sarawak, tertubuhnya PKN Sarawak adalah untuk memastikan pemberian bantuan kepada golongan sasaran itu sampai seperti yang dikehendaki.  Mengambil contoh sewaktu PKP, Nurhanim berkata lebih 10,000 bakul bantuan telah diagihkan kepada golongan miskin yang telah mereka kenalpasti. Lagipun PKN sudahpun ada sejak di tahun 2019 lagi. Jadi adalah tidak perlu untuk Dato Idris Buang gentar akan penubuhannya kerana ia adalah satu NGO yang melengkapi bantuan kerajaan.  

Pautan berita seperti berikut:


Mengulas akan kenyataan Nurhanim Hanna Mokhsen menurut Dato Idris Buang penubuhan PKN Sarawak sudah tentu boleh dipersoalkan.  Ini kerana NGO ini ditubuhkan tanpa merujuk kepada Kerajaan Sarawak sekarang sedangkan segala bentuk bantuan yang diwar-warkan adalah dari Kerajaan Pusat.  Mana mungkin kita di Sarawak boleh menerima sebegitu sahaja kerana ianya turut mencampuri urusan di dalam negeri Sarawak itu sendiri iaitu melalui GPS yang memerintah Sarawak sekarang.  

Dengan mengambilkira bagaimana sebelum ini pihak Pakatan Harapan Sarawak sedaya upaya cuba untuk menubuhkan MPKKP biarpun dibantah kerana mencampuri urusan dalaman negeri Sarawak namun pada waktu itu PH yang berkuasa di peringkat pusat tetap dengan keegoan mereka.  Sedangkan ternyata jelas sekali MPKKP itu melanggar hak seperti yang termaktub di dalam undang-undang Kerajaan Sarawak.  Telahan penubuhan MPKKP boleh sahaja mengganggugugat keharmonian kaum di Sarawak kerana ada ketua-ketua yang dipilih berdasarkan kepentingan politik PH pada masa itu.  

Tidak mahu pisang berbuah dua kali, makanya Dato Idris meluahkan rasa kebimbangan beliau dek kerana sudah acapkali ada yang berselindung disebalik penubuhan Badan Bukan Kerajaan yang mana misi pada peringkat awal akan bertukar haluan jika dibiarkan lama-lama.  Untuk itu kebimbangan beliau bersebab dan jauh sekali bukan gentar sebaliknya sebagai ADUN GPS beliau berusaha untuk terus melindungi hak-hak Sarawak seperti yang termaktub di dalam undang-undang tubuh Negeri Sarawak.

Pautan berita penuh seperti berikut:


Tiada salahnya jika ada mana-mana ADUN Sarawak dari GPS yang menjadi pengemudi Kerajaan Negeri Sarawak meluahkan apa yang mereka rasa mengenai aktiviti-aktiviti di dalam Sarawak kerana biarpun GPS menjadi penyokong kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Kerajaan Perikatan Nasional diperingkat Persekutuan sekarang tidak bermakna ia harus menjadi “pak turut” kepada segala yang cuba dibentuk oleh Persekutuan.  Ingatlah sebarang cubaan untuk mengganggugat keharmonian dan kestabilan di Sarawak waima dengan penubuhan Badan Bukan Kerajaan sekalipun wajar dipersoalkan nawaitunya kerana terlalu banyak sekarang musang berbulu ayam. 

No comments:

Post a Comment