Wednesday 10 June 2020

BAYAR RM2.878 BILION BUKAN RM2 BILION. TIADA KOMPROMI!


TANGGAL 8 Mac 2020 yang lepas, Sarawak yang diwakili oleh Menteri Muda Datuk Sharifah Hasidah dan Pengerusi Petronas iaitu Datuk Ahmad Nizam Salleh pernah membuat kenyataan bersama mengenai persefahaman Petronas/Sarawak mengenai urusan pembayaran Cukai Jualan Produk Petroleum di Sarawak.  Ianya berlaku apabila pihak Mahkamah telah memberikan keputusan yang Sarawak sememangnya berhak untuk mengenakan cukai jualan produk petroleum di Sarawak seperti yang termaktub di dalam Oil and Mining Ordinance 1958.  Untuk itu Petronas didalam kenyataan bersama itu bersetuju dan memperakui bahawa OMO 1958 itu diiktiraf oleh mereka.

10 Jun 2020 iaitu semalam menyaksikan Jawatankuasa Perundingan Negeri Sarawak yang diketuai oleh Pengerusinya iaitu Datuk Amar Nassar Awang Asfia di dalam kenyataan media mereka selepas bermesyuarat dengan tegas menyatakan bahawa kenyataan bersama antara Datuk Sharifah Hasidah dan Pengerusi Petronas itu bukanlah sama sekali satu perjanjian bertulis rasmi kerana itu hanyalah satu bentuk persefahaman sahaja tanpa ada terma perjanjian, tanpa ada tandatangan dengan saksi yang diperakui dan sebagainya kerana walau apapun setiap keputusan Kerajaan Negeri di dalam perundingan akan merujuk kepada PDA 1974, Continental Shelf 1963 dan Territorial Sea Act 2012.  Tambah beliau lagi Sarawak mempunyai 18 orang Menteri Muda dan tiada seorang pun daripada mereka yang diberikan kuasa untuk memberikan sebarang keputusan akhir mengenai sesuatu perkara kerana hanya pucuk pimpinan tertinggi di Sarawak yang punya bidangkuasa tersebut.

Menurut Datuk Amar Asfia, Kerajaan Negeri Sarawak tidak akan berkompromi di dalam isu hal pembayaran cukai jualan produk petroleum yang dikenakan ke atas Petronas dan jumlah yang dituntut tetap RM2.878 untuk tahun 2019 dan bukan sesekali RM2 bilion.

Di dalam sidang media itu juga, Datuk Amar Asfia turut mengumumkan ahli-ahli Jawatankuasa Perundingan Negeri Sarawak yang dipilih iaitu diketuai oleh Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah (Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan & ADUN Asajaya), Dato Gerawat Gala (Timbalan Speaker DUN & ADUN Mulu), Datuk Sebastian Ting (Menteri Muda Pelancongan & ADUN Piasau), Dato Idris Buang (ADUN Muara Tuang) dan YB See Chee How (ADUN Batu Lintang).  Kesemua mereka dipilih kerana mempunyai latarbelakang perundangan yang boleh mewakili Sarawak sebaik mungkin kerana setiap perundingan melibatkan terma perundangan yang harus difahami oleh semua pihak.  Ianya juga diwakili oleh ADUN Sarawak tidak berlandaskan fahaman politik samada pemerintah mahupun pembangkang sekalipun.  Hak Sarawak melibatkan semua rakyat Sarawak.   


Pautan berita penuh:

https://www.theborneopost.com/2020/06/10/joint-statement-between-state-govt-and-petronas-not-formal-agreement-says-dun-consultative-committee/?amp


No comments:

Post a Comment