Friday 12 June 2020

PRN KE-12 SARAWAK: JENTERA GPS DIARAH BERSIAP SEDIA


TEMPOH Dewan Undangan Negeri Sarawak akan berakhir pada Mei 2021 namun begitu ada beberapa parti tempatan sudahpun mengwar-warkan siapakah calon mereka untuk bertanding kelak.  Dalam pada itu ketika sidang media pada hari ini selepas usai mesyuarat, Ketua Menteri Sarawak yang juga Pengerusi Gabungan Parti Sarawak memperjelaskan bahawa masih tiada bayangan bilakah sebenarnya PRN ke-12 akan diadakan namun beliau tidak menolak ianya mungkin sahaja boleh diadakan bila-bila masa dari sekarang.  

Walau bagaimanapun, CM Abang Jo menyatakan bahawa beliau telah mengarahkan semua ADUN GPS untuk bersiap sedia dan begitu juga dengan jentera parti GPS.  Tambah beliau lagi segalanya sekarang terserah kepada situasi semasa yang berlaku di Negara Malaysia kerana kita almaklum Malaysia masih lagi belum bebas dari berperang dengan Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan masih lagi berlangsung.  

Pautan berita penuh:


Untuk rekod pada PRN ke-12 inilah Gabungan Parti Sarawak sebagai satu gabungan parti tempatan iaitu PBB, SUPP, PRS dan PDP akan berentap buat kali pertama menggunakan logo parti sendiri.  Jika dahulunya menggunakan lambang Barisan Nasional (BN) untuk bertingkah, buat julung-julung kalinya akan diuji sejauhmana lambang GPS itu dikenali oleh rakyat Sarawak sendiri.  

Bulan Julai 2021 merupakan tempoh akhir untuk mengadakan pilihanraya negeri Sarawak yang mana ramai mengibaratkannya sebagai MAHA PRN.  Mungkin juga dengan corat-coret dunia politik di sebelah Semenanjung Malaysia yang menyaksikan Perikatan Nasional mengambilalih tampuk kepimpinan daripada Pakatan Harapan, ada penganalisa politik berpendapat berkemungkinan besar PRU dan PRN ke-12 Sarawak akan dilakukan serentak.   

No comments:

Post a Comment