Sunday 18 September 2016

BEKAS ADUN DAP DUDONG LETAK JAWATAN


“Saya menghadiri majlis ini sebagai seorang bebas daripada politik sekarang.” – Yap Hoi Liong -

BEGITUlah status yang dimuatnaik di dalam laman facebook peribadi beliau ketika sambutan Perayaan Kuih Bulan di Sibu baru-baru ini sehingga menimbulkan seribu tanda tanya di kalangan masyarakat Sarawak. Berita perletakan jawatan bekas Adun DAP Dudong ini akhirnya disahkan sendiri oleh Penolong Setiausaha Umum DAP Sarawak iaitu Alan Ling semalam.

Yap Hoi Liong merupakan seorang Peguam yang mempunyai firma guamannya sendiri iaitu Yap Hoi Liong Advocates & Co bukanlah satu nama yang baru di dalam dunia politik Sarawak.  Beliau merupakan anak didik kepada Mendiang Wong Ho Leng (Adun Bukit Assek) dan sudah lebih daripada 10 tahun menjadi antara barisan tulang belakang DAP Sarawak.
 
Memenangi DUN Dudong atas tiket DAP pada PRN Ke-10 tetapi gagal mempertahankan kerusi tersebut apabila dikalahkan oleh calon langsung BN iaitu Datuk Tiong Thai King pada PRN Ke-11 yang berlangsung pada Mei 2016.  Pada masa itu DUN Dudong menyaksikan perlawanan 5 penjuru antara Yap Hoi Liong (DAP), DATUK Tiong Thai King (BN), Mary Ting (STAR), Dr. Benny Lee (Bebas) dan Casper Kayong Umping (Bebas).

Setakat ini tidaklah diketahui apakah alasan sebenar Yap Hoi Liong membuat tindakan drastik dengan meletak jawatan di dalam Parti Tindakan Demokratik. 

No comments:

Post a Comment