Wednesday 28 September 2016

TEKNOLOGI DRON DI UCTS


KEUPAYAAN dron iaitu satu teknologi baru yang menggabungkan pesawat kecil yang menggunakan kawalan jauh merupakan antara teknologi yang sering menjadi perhatian seantero dunia sekarang.
  Kegunaannya telah mencakupi pelbagai bidang dari keselamatan sehinggalah menjadi antara alat sokongan siaraya juga tidak boleh dinafikan. 
Melihat kepada betapa besarnya prospek untuk menjadi pakar di dalam teknologi dron ini, Kolej Universiti Teknologi Sarawak (UCTS) telah mengambil langkah pertama untuk mengadakan memorandum persefahaman dengan Chang Jung Christian Universiti (CJCU) iaitu sebuah universiti dari Taiwan untuk mengadakan ijazah berkembar di dalam bidang teknologi dron.  Kolaborasi antara 2 universiti ini akan berkerjasama untuk mempertingkatkan penyelidikan bagi pembuatan teknologi dron di UCTS nanti. 
Sudah tentu dengan adanya ijazah berkembar di sebuah universiti tempatan di Sarawak akan berjaya menarik ramai pelajar-pelajar dari kalangan anak Sarawak yang ingin menjadikan pembuatan teknologi dron sebagai karier suatu hari kelak.  Ini kerana dengan peredaran zaman yang terlalu pantas, hampir setiap pekerjaan sekarang memerlukan teknologi yang terkini untuk lebih menyerlah. 
Sekiranya Sarawak mampu melahirkan graduan-graduan yang pakar di dalam bidang ini sudah tentu ianya akan menjadikan Sarawak lebih ke hadapan.  Penggunaan dron sebenarnya amat dituntut di dalam banyak sektor seperti di dalam kita cuba menghapuskan pembalakan haram di Sarawak. Dengan kawasan hutan yang luas seringkali penggunaan tenaga manusia yang banyak dituntut namun ianya tidak begitu berkesan kerana kurangnya informasi.  Penggunaan dron untuk mencari bukti sahih melalui rekod imej sudah tentu memudahkan lagi kerja penguatkuasaannya. 
Untuk anak Sarawak yang meminati bidang ini tidaklah perlu pergi jauh lagi untuk menimba ilmu kerana di Sarawak sendiri iaitu di UCTS sudah ada ruang untuk kita mempelajarinya.  

No comments:

Post a Comment