Saturday 24 September 2016

WARTAKAN BUKIT SARANG DAN BINYO PENYILAM SEBAGAI TAMAN NEGARA





SARAWAK ini luas tanahnya tetapi tidak bermakna kesemua tanahnya harus ditarah untuk tujuan pembangunan.  Menurut rekod sehingga Julai 2016, Sarawak telahpun menggazetkan hampir 903,769 hektar kawasan hutannya sebagai TPA yang mengandungi kira-kira 35 taman Negara dengan keluasanan 694,770 hektar, 14 simpanan semulajadi (2,539 hektar) dan 6 pusat situari hidupan liar (206,460 hektar). 
Baru-baru ini sudah ada ura-ura untuk mengwartakan Bukit Sarang dan Binyo Penyilam yang terletak di Bintulu sebagai Taman Negara yang baru di dalam peta negeri Sarawak.  Dan jika dilihat kepada kekayaan kedua-dua tempat ini sudah tentu ianya akan membuka mata ramai pihak mengapa ianya harus dilakukan dengan seberapa segera. 
Bukit Sarang misalnya bukanlah satu kawasan yang boleh kita lihat sebelah matanya kerana ianya menyimpan beribu khazanah purba malah antara tempat arkeologi yang masih lagi diteruskan penggaliannya. Di sini sahaja terdapat banyak gua-gua pra-sejarah seperti Lubang Batu Puteh, Lubang Ringen, Lubang Nunok dan Lubang Makuta yang dikatakan banyak menyimpan segala tulisan primitive yang masih menanti untuk dikaji.  Bukit Sarang juga dikatakan antara tempat bersejarah bagi etnik Punan yang sudah tentu menyimpan segala cerita sejarah asal keturunan mereka dan sebagainya.
Manakala untuk Binyo Penyilam yang unik pada namanya juga unik pada mukabuminya sebenarnya menyimpan seribu keindahan lanskap seperti kawasan berpaya yang dikenali sebagai “Dipterocarp Forest”, “Kerangas Forest”, “Seasonal Swamp Forest” dan “Peat Swamp Forest”.  Kerana adanya keunikan kawasan berpaya yang pelbagai jenis ini menjadikan kawasan Binyo Penyilam itu sendiri kaya dengan flora dan fauna yang tidak terdapat di tempat lain di Sarawak. 
Selain itu tiada siapa boleh menidakkan bahawa di Binyo Penyilam inilah menjadi habitat kepada ikan Tapah atau di dalam bahasa saintifiknya Wallago Leeri. Ikan Tapah yang didapati di sini adalah bersaiz gergasi. 
Jadi sebelum kesemua tempat ini terus dimamah oleh kapitalis yang hanya bersandarkan kepada keuntungan sahaja adalah wajar untuk mewartakan Batu Sarang dan Biro Penyilam ini seberapa segera.  Kita sebenarnya bertanggungjawab untuk menjaga khazanah alam kita demi kelangsungan hidup kita serta untuk kepentingan generasi kita yang mendatang.  Bukan semuanya harus digondolkan atas nama pembangunan biarpun kita perlukan kemajuan di Sarawak. 

3 comments:

  1. Terime kasih kerana share mklumat yg berguna ini

    ReplyDelete
  2. Terime kasih kerana share mklumat yg berguna ini

    ReplyDelete
  3. Di mana lokasi Lobang Ringen.

    ReplyDelete